Rabu, 8 Januari 2014

Maktub 2: Al-Bayyinat Ar-Rabbani Syarah Maktubat Imam Rabbani


MAKTUB 2

Pada menerangkan tentang penghasilan peningkatan Ruhaniyyah dan kebanggaan beliau dengan ‘Inayat kekurniaan Allah Tuhan Yang Maha Agung Kesultanan Kerajaan Nya, juga telah dituliskannya kepada Hadhrat Syaikh Mursyid beliau yang agung, semoga disucikan rahasianya.

PERMOHONAN

Hamba yang paling lemah, Ahmad dengan debu tanah datang memohon ingin melapurkan, bahawa perintah melakukan Shalat Istikharah telah disampaikan kepada hamba oleh Hadhrat Maulana Syah Muhammad ‘Alaihirrahmah ketika menjelangnya bulan Ramadhan yang Mubarak. Tiada kadar masa kelapangan yang dapat diperolehi sehinggalah ke bulan Ramadhan yang membolehkan daku mencapai kemuliaan untuk mencium kaki Tuan Hadhrat yang tinggi martabat. Daku terpaksa membiarkan masa yang berlalu dengan hanya mampu mendiamkan diri. Dengan ‘Inayat kekurniaan Tuhan Yang Maha Agung lagi Maha Tinggi, bahawa dengan berkat perhatian Tawajjuhat Hadhrat Tuan yang tinggi martabat secara berterusan dan berkesinambungan sehingga hamba yang hina ini telah memperoleh limpahan Faidhz dan Warid, apalah lagi yang dapat hamba mohonkan.
من آں خاكم كه ابر نو بهاري  *   كند از  لُطف بر من قطره باري
اﮔﺮ بر رويد از تن صد زبانم  *  ﭼﻮ سبزه شكر لطفش ﻛﮯ توانم
Man Aan Khakam Keh Abar Naw Bahari *  Kunad Az Lutuf Bar Man Qatrah Bari
Agar Bar Rawid Az Tan Sad Zabanam * Chu Sabzah Shukri Lutfash Key Tawanam

ميں وه مٹهي هوں ابر نو بهاري * كرﮮ رحمت ﺳﮯ جس ﭘر قطره باري
اﮔر هر بال ميں ميرى زبان هو  *   نه ﭘﮭﺮ بهي شكر نعمت كوﭺ بيان هو
Mein Woh Mitti Hun Abar Naw Bihari * Karey Rahmat Sey Jis Par Qatrah Bari
Agar Har Bal Men Merey Zaban Ho * Nah Phir Bhi Shukr Ni'mat Kuch Bayan Ho

كَأَنِّي رَوضَةٌ فِيهَا سَحَابُ *  اَلرَّابِعِ  مَمطَرُ مَاءَ  زُلاَلاَ
فَلَو ليِ أَلفُ أَلسِنَةِ وَ أَثنىٰ * بِهَا مَا أَزدَدتُ إِلاَّ إِنفِعَالَ
Ka Anni Raudhatan Fiha Sahab * Ar-Rabi' Mamtaru Ma-a Zulala
Falau Li Alfu Alsinati Wa Atsna * Biha Ma Azdadtu Illa Infi'aala

Daku adalah ibarat tanah yang di atasnya terdapat awan dalam musim bunga,
Yang dengan RahmatNya telah melimpahkan limpahan air hujan ke atasnya,
Hingga menumbuhkan tetumbuhan hijau. Walaupun jika rerambutku menjadi lidah,
Atau seribu lidah dikurniakan kepadaku, namun tetap takkan dapat daku bermadah,
Untuk mensyukuri segala kekurniaan nikmat yang telah dikurniakanNya kepadaku.
Walaubagaimanapun, daku berasa gusar seandainya menzahirkan Ahwal yang sedemikian ini hanya layak untuk dicela dan mungkin menyalahi adab serta mendorong kepada sikap berbangga-bangga.

وﻟ ﭽون شاه مرا برداشت از خاك * سزد ﮔر ﺑﮕزرانم سر ز افلاك
Waley Chun Shah Mura Bardasht Az Khak * Sazad Gar Bi Guzaranam Sar Za Aflak
وَلَكِنَّ سَيِّدِى اَعلَى مَقَامِ * فَفَقتُ بِهِ نُجُومًا وَ الهِلاَلاَ
Walakinna Sayyidi A'la Maqami * Fa Faqtu Bihi Nujuman Wal Hilala
افبلا توان ضورو تله مغغكتكن ديريكو دري تانه نائيك كأتس
لالو دفت كو راساكنث ممبواكو هيغضا  كفالاكو مغاتسي فلاك
 Apabila Tuan Guru telah mengangkatkan diriku dari tanah naik ke atas,
Lalu dapat ku rasakannya membawaku hingga kepalaku mengatasi Falak.

Permulaan mengalami Alam Shahwu dan Baqa adalah bermula dari penghujung bulan Rabi’ Al-Akhir dan berlaku hinggalah sekarang dengan dikurniakan kemuliaan Baqa yang khas pada setiap ketika. Pada permulaannya adalah pengalaman Tajjalli Zati seperti yang telah dialami oleh Hadhrat Syaikh Muhiyuddin Ibnu ‘Arabi Quddisa Sirruhu. Adakalanya daku dibawa ke dalam Hal keadaaan kesedaran Shahwu dan adakalanya daku dibawa ke dalam Hal keadaan kemabukan Sukr. Dan dalam pengalaman ‘Uruj dan Nuzul ini juga daku telah dikurniakan berbagai ilmu pengetahuan yang begitu penting dan berbagai limpahan ilmu-ilmu pengenalan Ma’rifat yang begitu ajaib. Dan pada setiap tingkatan martabat, daku telah dikurniakan kemuliaan merasakan keikhlasan Ihsan yang khas berserta dengan Syuhud yang bersesuaian dengan keadaan Baqa pada Maqam tersebut.

Pada tarikh yang keenam dalam bulan Ramadhan Mubarak yang diberkati, hamba telah dikurniakan kemuliaan dengan merasakan suatu keadaan Baqa dan keikhlasan Ihsan yang telah dipermudahkan, bahawa apalah yang dapat hamba mohonkan. Maka, dapatlah daku ketahui bahawa penghujung kesediaanku hanyalah setakat itu sahaja dan kurniaan kemuliaan Washal iaitu keterhubungan yang bersesuaian dengan Hal keadaan ini juga telah dipermudahkan. Kini arah Jazbah telah menjadi lengkap dan berlakulah permulaan Sayr Fillah yakni persiaran di dalam Allah yang bersesuaian dengan Maqam Jazbah.

Pada setiap kali Fana menjadi lengkap, maka dengan menurut aturan tertibnya Baqa juga akan turut menjadi sempurna, dan pada setiap kali Baqa menjadi sempurna maka bertambahlah kesedaran Shahwu, dan pada setiap kali kesedaran Shahwu bertambah maka bertambah pulalah limpahan ilmu-ilmu yang berkaitan Syari’at kerana kesedaran Shahwu yang sempurna adalah merupakan daripada bahagian Para Anbiya yang mulia, semoga Rahmat dan kesejateraan terlimpah ke atas mereka.
Dan antara ilmu-ilmu pengenalan Ma’rifat yang terzahir adalah berkenaan hukum-hukum Syari’at dan ‘Aqaid yang memperjelaskan tentang Zat dan Shifat-shifat Ketuhanan, dan manakala segala perkara yang bertentangan dengan hukum yang Zhahir ini selebihnya adalah dari Hal kemabukan Sukr. Dan segala limpahan Ma’rifat yang terlimpah kepada hamba faqir ini kebanyakannya adalah merangkumi tentang Tafshil Ma’arif Syar’iyyah yang memperjelaskan secara terperinci segala ilmu pengetahuan Ma’rifat berkenaan perkara yang telah menjadi Syari’at dan penjelasan baginya.

Dan ‘Ilmu Istidlali yakni ilmu pengetahuan yang bersifat menuntutkan Dalil mula berubah kepada ‘Ilmu Kasyfi yang bersifat Dharuri dan Badihi, dan ilmu pengetahuan yang bersifat Mujmal ringkasan mula berubah menjadi Mufashsal yang diperjelaskan.

ضر بضويم شرح اين بى حد شود
Gar Bigoyim Syarhi In Bey Had Syawad
اضر شرح اسكى لكهون بى حد هو
Agar Syarah Iski Likhon Bey Had Ho
يطول اذا حررت تفصيل شرحه
Yatuulu Idza Harrartu Tafshila Syarhihi
جيك كو توليسكن شرحنث نسجاي تياد حد كسودهنث
Jikalau daku tuliskan syarahannya nescaya tiada had kesudahannya.

Daku takut sekiranya urusan perkara ini boleh sampai membawa kepada kecelaan yang menyalahi Adab.
بنده بايد كه حد خود داند
Bandah Bayad Keh Had Khud Danad

ﭼﺎهئي بنده كو ابني حد ﭘﮭﭽﺎنى

Chahiye Bandah Ko Apni Had Pehchaney

همب هندقله تاهو حد كممفوان ديريث
Hamba hendaklah tahu had kemampuan dirinya.


PENJELASAN:
Hadhrat Khwajah Baqibillah Dehlawi Rahmatullah ‘Alaih telah mengarahkan kepada Hadhrat Imam Rabbani Quddisa Sirruhu menerusi Hadhrat Maulana Sayyid Syah Muhammad Rahmatullah ‘Alaih supaya melakukan Istikharah sebelum datang ke Delhi untuk bersuhbat dan mengucup Astana Khanqahnya.
Sebagai jawaban, beliau telah menyatakan bahawa arahan dari Hadhrat Khwajah telah sampai kepadanya ketika masuknya permulaan bulan Ramadhan. Dengan merasakan sedikitnya waktu, panjangnya perjalanan dan keghairahan untuk melakukan ‘Ibadat ketaatan pada bulan Ramadhan yang diberkati sedang berada dihadapannya, beliau berasa lebih sesuai untuk menenteramkan hatinya dengan mengatakan bahawa sebaik sahaja sesudah bulan Ramadhan beliau akan segera pergi untuk hadir mengucup Astana Khanqah Hadhrat Khwajah Baqibillah Quddisa Sirruhu di Delhi.

ISTIKHARAH
            Untuk setiap pekerjaan penting dan yang diperbolehkan adalah menjadi Sunnat Nabawi ‘Ala Shahibihas-Shalawat untuk melakukan Istikharah. Berdasarkan perkara ini, Hadhrat Khwajah Baqibillah ‘Alaihirrahmah telah mengarahkan Hadhrat Imam Rabbani Quddisa Sirruhu supaya melakukan Istikharah untuk bersafar datang ke Delhi.
Menurut pengertian bahasa, Istikharah bermakna menuntut sesuatu kebaikan. Dalam Hadits terdapat banyak kenyataan yang mendorong orang-orang beriman melakukan Istikharah.
Hadhrat Jabir Radhiyallahu ‘Anhu telah meriwayatkan bahawa,
“Hadhrat Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wasallam telah mengajarkan kami untuk melakukan Istikharah dalam segala urusan sepertimana Hadhrat Baginda mengajarkan Quran kepada kami.” [Sahih Bukhari m/s 155 Jilid 1]
            Ada tersebut dalam Hadits yang mulia,
قَالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيهِ وَسَلَّمَ مِن سَعَادَةِ ابنِ آدَمَ إِستِخَارَةٌ إِلىٰ اللهِ وَ مِن شَقَاوَةِ ابنِ آدَمَ تَركُهُ إِستِخَارَةَ اللهِ – (مستدرك للحاكم ص518 ج1/مسند أحمد ص168 ج1/جامع ترمذى ص37 ج2)
Hadhrat Baginda Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wasallam telah bersabda, “Daripada kejayaan Anak Adam ialah melakukan Istikharah menuntut kebaikan kepada Allah Ta’ala dan daripada kemalangan Anak Adam ialah meninggalkan melakukan Istikharah menuntut kebaikan.”

CARA MASNUN MELAKUKAN ISTIKHARAH
            Pada waktu malam sebelum tidur atau pada bila-bila waktu yang boleh bersembahyang, lakukanlah sembahyang Shalat Sunnat Nawafil dua rakaat dengan niat Istikharah, “Sahaja aku sembahyang Shalat Sunnat Istikharah dua rakaat kerana Allah Ta’ala.” Pada rakaat pertama sesudah bacaan Al-Fatihah, bacalah Surah Al-Kafirun dan pada rakaat kedua sesudah Al-Fatihah bacalah Surah Al-Ikhlash atau apa saja Surah yang dapat diingat. Sesudah melakukan Shalat Nafilah dengan niat Istikharah tersebut, hendaklah memohon kepada Allah sambil menghimpunkan kesedaran hati dengan membaca doa berikut:

اَللَّهُمَّ إِنِّى أَستَخِيرُكَ بِعِلمِكَ وَ أَستَقدِرُكَ بِقُدرَتِكَ وَ أَسئَلُكَ مِن فَضلِكَ العَظِيمِ فَإِنَّكَ تَقدِرُ وَلاَ أَقدِرُ وَتَعلَمُ وَلاَ أَعلَمُ وَأَنتَ عَلاَّمُ الغُيُوبِ اَللَّهُمَّ إِن كُنتَ تَعلَمُ أَنَّ هٰذَا الأَمرَ (.........) خَيرٌ لِّى فِى دِينِى وَمَعَاشِى وَعَاقِبَةِ أَمرِى وَعَاجِلِ أَمرِى وَآجِلِهِ فَاقدِرهُ لِى وَيَسِّرهُ لِى ثُمَّ بَارِك لِى فِيهِ وَإِن كُنتَ تَعلَمُ أَنَّ هٰذَا الأَمرَ (.........) شَرٌّ لِّى فِى دِينِى وَمَعَاشِى وَعَاقِبَةِ أَمرِى وَعَاجِلِ أَمرِى وَآجِلِهِ فَاصرِفهُ عَنِّى وَاصرِفنِى عَنهُ وَاقدِر لِى الخَيرَ حَيثُ كَانَ ثُمَّ أَرضِنِى بِهِ – (صحيح بخارى ص155 ج1)
“Ya Allah, daku memohon petunjuk memilih yang baik dengan ‘Ilmu PengetahuanMu, daku memohon ditaqdirkan yang baik dengan Qudrat KekuasaanMu, daku meminta kepadaMu dari Fadhzal KekurniaanMu yang besar. Maka sesungguhnya Engkau Yang Maha Berkuasa dan daku adalah hambaMu yang dhaif tiada berkuasa dan Engkau Yang Maha Tahu dan daku adalah hambaMu yang jahil tiada mengetahui dan Engkau adalah Maha Mengetahui semua yang ghaib tersembunyi. Ya Allah, jika Engkau mengetahui bahawa sesungguhnya urusan ini (Hadirkan niat di dalam hati perkara urusan permohonan yang diminta petunjuk kebaikan) adalah baik bagiku dalam urusan Agamaku dan urusan penghidupanku dan akibat terhadap urusanku pada masa sekarang dan pada masa yang akan datang, maka taqdirkanlah bagiku dan permudahkanlah untukku, kemudian berkatkanlah untukku dalam TaqdirMu. Dan jika Engkau mengetahui bahawa sesungguhnya urusan ini (Hadirkan juga niat di dalam hati urusan permohonan yang diminta petunjuk kebaikan) adalah buruk untukku dalam urusan Agamaku dan urusan penghidupanku dan akibat terhadap urusanku pada masa sekarang dan pada masa yang akan datang, maka jauhkanlah ianya dariku dan jauhkanlah daku darinya. Dan semoga Engkau Taqdirkan untukku kebaikan walau bagaimanapun keadaannya kemudian kurniakanlah keridhaanMu kepadaku dengannya.” [Sahih Bukhari]
            Sesudah itu, tidurlah dengan keadaan berwudhu ditempat tidur yang bersih dan suci sambil mengosongkan fikiran dengan menghadap ke arah Qiblat. Apabila bangun dari tidur, pilihan apa yang datang ke dalam hati dengan kehadiran yang kuat itulah yang baik untuknya dan anggaplah bahawa ianya adalah keputusan Mesyuarat Allah Ta’ala. Jika dalam sehari atau semalam masih tiada keputusan yang hadir di dalam hati, maka lakukanlah pada hari yang kedua sebagaimana yang telah dilakukan dan begitulah hendaknya dilakukan sehingga tujuh hari atau tujuh malam, In Sya Allah Ta’ala, kebaikan atau keburukan sesuatu urusan akan dapat diketahuinya.
            Sesudah melakukan Shalat dan Doa Istikharah tidaklah semestinya perlu tidur, bahkan jikalau melihat sesuatu atau mendengar sesuatu dalam mimpi sekalipun bukanlah syarat, namun jika berlaku hal keadaan sedemikian tiadalah sebarang tegahan. Haqiqat asal melakukan Istikharah ialah sesudah melakukan Istikharah hendaklah memberikan penumpuan terhadap hati, jika dalam hati ditenggelami dengan suatu keinginan yang kuat atau sama ada hendak melakukan sesuatu pekerjaan ataupun tidak mahu melakukannya mula cenderung dan menetap di dalam hati, maka hendaklah menganggapkan bahawa ianya adalah natijah daripada Istikharah dan hendaklah beramal dengan tabiat yang dicenderunginya.
MARATIB SULUK
            Hadhrat Imam Rabbani Quddisa Sirruhun-Nurani telah menuliskan peningkatan Ahwalnya kepada khidmat Guru Mursyidnya Buzurgwar ‘Arif Haqqani Hadhrat Khwajah Baqibillah Dehlawi Quddisa Sirruhus-Subhani, bahawa dengan ‘Inayat yang khas dari Allah Ta’ala dan dengan penerimaan Tawajjuh daripada gurunya, hari demi hari beliau telah bernasib mencapai pertambahan peningkatan dalam menempuh tingkatan-tingkatan Maratib Suluk. Keadaan Ahwal ‘Uruj, Sukr dan Fana telah berlaku kepada beliau sehingga ke akhir bulan Rabi’ At-Tsani, tetapi setelah itu beliau mula mengalami permulaan peningkatan Ahwal dalam martabat-martabat Shahwu dan Baqa, dan secara berperingkat-peringkat hingga ke saat beliau menuliskan laporan beliau telah dikurniakan dengan suatu keadaan Baqa yang khas. Martabat-martabat Suluk adalah merangkumi ‘Uruj dan Nuzul, Fana dan Baqa serta Sukr dan Shahwu. Huraian secara ringkas adalah seperti berikut.

‘URUJ
            ‘Uruj menurut takrif Para Shufiya ialah memutuskan perhubungan dengan makhluk dan Wushul kesampaian tanpa Kaifiyyat bagaimana, kerana Allah Ta’ala adalah bebas dari sebarang arah. Seolah-olahnya penumpuan Tawajjuh makhluk kepada Khaliq adalah nama bagi keadaan ‘Uruj. Salikin yang bersiar pada martabat ini dinamakan sebagai Mustahlikin.

NUZUL
            Penumpuan Tawajjuh dari Khaliq kepada makhluk dinamakan sebagai Nuzul dan ianya juga diiktibarkan sebagai Sayr ‘Anillah Billah yakni persiaran dari Allah dan beserta Allah. Setelah Salik menempuh ‘Uruj, dengan perintah Allah bagi Takmil kesempurnaan dan Irsyad bimbingan, Salik yang memberikan penumpuan Tawajjuhnya terhadap makhluk adalah dinamakan sebagai Nuzul. Pada martabat ini, Salik tidak akan terperangkap dengan keadaan bersama makhluk bahkan dia kembali ke Maqam Qalb dan diperintahkan kepadanya bahawa, “Dengan jalan mana yang kamu sendiri telah datang kepadaKu, hendaklah kamu kembali dan dengan jalan yang sama hendaklah kamu membawa hamba-hambaKu yang lain kembali kepadaKu.” Ini adalah Maqam Dakwah dan Irsyad. Para Salikin ini dinamakan sebagai Raji’in.

FANA
            Pada istilah Thariqat, apabila Salik mengalami keterlupaan terhadap Ma Siwallah sesuatu yang selain Allah adalah dikatakannya sebagai Fana, yakni keadaan Hasti Muthlaq Haqq Ta’ala menenggelami dan menguasai ke atas Zhahir dan Bathin Salik bahawa Wujud Idhzafi dirinya tiada lagi dapat diiktibarkan dan hanya Mustahdhirah menuntut kehadiran Wujud Haqiqi. Seseorang hamba yang mencapai Fana akan menurut keridhaan Allah Ta’ala dan mengikut apa yang disukai Allah Ta’ala dan dengan anggota tubuh badannya tidak lagi melakukan pekerjaan dan perbuatan yang bertentangan dengan keridhaan Allah. Mafhum pengertian asal bagi Fana dan Baqa adalah berdasarkan ayat 26-27 Surah Ar-Rahman,
“Semua yang ada di bumi itu akan binasa. Dan yang tetap kekal adalah Wajah Zat Tuhanmu yang mempunyai kebesaran dan kemuliaan.”
MAFHUM PENGERTIAN TAKLUK MA SIWALLAH
            Ma Siwallah terbahagi kepada dua iaitu Afaq yakni seluruh Kainat dan Anfus iaitu zat diri sendiri. Keterlupaan terhadap Ma Siwallah bermaksud bahawa Salik tiada lagi ilmu pengetahuan berkenaan Kainat dan tiada lagi pengetahuan tentang zat dirinya sendiri, dan inilah yang dikatakan sebagai Fana. Atau dapat difahamkan bahawa Ma Siwa bermaksud segala sesuatu benda atau perkara yang tiada sebarang takluk dengan Haqq Ta’ala. Sesuatu yang mempunyai takluk dengan Haqq Ta’ala bukanlah dianggap sebagai Ma Siwa.

PEMBAHAGIAN TAKLUK MA SIWALLAH
Takluk Ma Siwallah ada dalam tiga keadaan:
1.      MAHMUD – Terpuji, contohnya seperti menyibukkan diri dalam pembelajaran ilmu-ilmu pengetahuan Agama Islam dan menunaikan hak-hak Allah dan hak-hak sesame hamba dan sebagainya.
2.      MAZMUM – Tercela, contohnya seperti urusan perkara-perkara kemaksiatan dan adat-adat kebiasaan serta tabiat yang buruk.
3.      MUBAH – Diperbolehkan, contohnya seperti perkara-perkara yang berhubungan dengan makhluk dan ilmu-ilmu pengetahuan duniawi dengan syarat bahawa dirinya tidak terperangkap secara keseluruhan.

DUA DARJAT FANA
Fana terbahagi kepada dua darjat:
1.      FANA WAQI’I - Bahawa Salik berhasil meninggalkan segala jenis dosa-dosa dan segala kecintaan terhadap Ma Siwa terkeluar dari hatinya.
2.      FANA ‘ILMI – Bahawa segala Ma Siwallah yang selain dari Allah menjadi terkeluar dari hati pada Martabat ‘Ilmi yakni tiada lagi takluk ‘Ilmi dengan segala sesuatu dan bergaul dengan Asyya Kainat sebagaimana sebelum berlaku Fana dengan kehadiran hati dan tidak tenggelam dan terperangkap dalam pergaulannya, dan daya keupayaan ingatan terhadap Allah secara Yad Dasyat menjadi semakin teguh.

PEMBAHAGIAN FANA
1.      FANA KHALAQ – Bererti tiada rasa pengharapan dan ketakutan terhadap makhluk.
2.      FANA HAWA – Bererti tiada rasa keinginan selain Zat Haqq Ta’ala.
3.      FANA IRADAH – Bererti tiada sebarang perasaan berkehendak.
4.      FANA FI’IL – Bererti tiada menganggap perbuatannya sebagai perbuatannya.

Hal keadaan Fana Fi’il terbahagi kepada dua:
1.      Hal keadaan yang pertama adalah bahawa hamba hanyalah sebagai alat dan Haqq Ta’ala sebagai Fa’il pelaku, seperti firmanNya pada ayat 17 Surah Al-Anfal,
“Maka yang sebenarnya bukan kamu yang membunuh mereka, akan tetapi Allah yang membunuh mereka, dan bukan kamu yang melempar ketika kamu melempar, tetapi Allah yang melempar. Allah berbuat demikian untuk membinasakan mereka dan untuk memberi kemenangan kepada orang-orang Mukmin dengan kemenangan yang baik. Sesungguhnya Allah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.”

2.      Hal keadaan yang kedua adalah bahawa hamba sebagai Fa’il pelaku dan Haqq Ta’ala sebagai alat seperti firmanNya dalam Hadits Qudsi,
لاَ يَزَالُ عَبدِى يَتَقَرَّبُ اِلَىَّ بِالنَّوَافِلِ حَتَّى اَحبَبتُهُ فَإِذَا أَحبَبتُهُ فَكُنتُ سَمعَهُ الَّذِى يَسمَعُ بِهِ وَ بَصَرَهُ الَّذِى يَبصُرُ بِهِ الخ – (مشكوة ص197 / صحيح بخارى ص963 / مسند احمد ص256)
“Tiadalah seseorang hambaKu yang mendekatkan diri kepadaKu dengan amalan ibadat Nawafil sehingga Aku mencintainya, maka apabila Aku mencintainya, maka Aku menjadi pendengarannya yang dia mendengar dengannya dan penglihatannya yang dia melihat dengannya.”

BAQA
            Pada martabat Fana, perkara-perkara Asyya Afaq dan Anfus yang telah dilupakan akan dikembalikan semula terhadap Asyya supaya dapat membawa hamba-hamba yang lain kepada kesempurnaan dan petunjuk Hidayat, dikatakan sebagai Baqa yakni Kaifiyyat yang terhasil setelah Salik mengalami Fana Kamil yang sempurna dinamakan sebagai Baqa.
Manakala Kaifiyyat yang terhasil setelah mengalami Fana Al-Fana adalah dinamakan sebagai Baqa Al-Baqa. Ayat 73 Surah Thaha adalah mengisyaratkan kepada mafhum pengertian ini,
“Dan Allah adalah lebih baik dan lebih kekal.”
            Ingatlah bahawa pada Martabat Baqa, takluk ‘Ilmi Salik dengan Asyya adalah berlainan dengan takluk yang terdapat sebelum Fana menurut iktibar secara Kammiyyat kadar bilangan, Kaifiyyat bagaimana keadaan dan Ghayat maksud tujuannya.
Pada Martabat Baqa ini, Tawajjuh Salik terhadap makhluk akan terputus secara tanpa sebarang ikhtiar dan pada urusan Muamalah ini keridhaan Allah adalah lebih cenderung ke atas dirinya, bukan cenderung terhadap zat diri Salik kerana Salik yang berada pada martabat ini adalah dalam Maqam Ithminan dan sedang menuju kepada kejayaan di sisi Hadhrat Tuhan sebagaimana yang difirmankan pada ayat 27-28 Surah Al-Fajr,
“Wahai jiwa yang tenang. Kembalilah kepada Tuhanmu dengan hati yang puas ridha lagi diridhaiNya.”
  
SUKR DAN SHAHWU
            Kitab At-Ta’rifat mentakrifkan Sukr seperti berikut,
اَلسُّكرُ غَيبَةٌ بِوَارِدٍ قَوِيٍّ وَ الصَّحوُ رُجُوعٌ إِلىٰ الإِحسَاسِ بَعدَ الغَيبَةِ بِوَارِدٍ قَوِيٍّ –
(كتاب التعريفات ص112)
“Sukr adalah rasa keghaiban dengan Warid yang kuat pada hati dan Shahwu adalah rujuk kembali kepada deria rasa dan perasaan sesudah rasa keghaiban dengan Warid yang kuat.”
            Apabila Tajalli Shifat Ilahiyyah atau khayalan memikirkan tentang ganjaran pahala dan azab siksaan berlaku pada Salik, deria rasa dan pancainderanya akan menjadi terhenti dan tidak menghiraukan sebarang khabar mengenai makhluk, maka ianya dinamakan sebagai Ghaibat. Apabila deria rasa dan pancaindera mula betul semula dan Salik mula datang kesedarannya maka ianya dinamakan sebagai Hudhur.
            Dengan penguasaan cahaya-cahaya Anwar Ghaib lalu terangkatnya pembezaan terhadap Ahkam Zhahiri dan Bathini adalah dinamakan sebagai Sukr, dan sesudah Ghaibat rasa kehilangan dengan sebab sesuatu Warid yang kuat lalu kembalinya daya keupayaan untuk membezakan dengan deria rasa pancainderanya adalah diistilahkan sebagai Shahwu.
            Dalam Ahwal dikuasai keadaan Sukr, segala perkataan dan perbuatan yang terang dan tersembunyi adalah tidak dapat diambil sebagai iktibar dan sanad yang tidak diterima. Kalimat-kalimat yang terang diucapkan oleh mereka yang berada dalam hal keadaan Sukr ini adalah dikatakan sebagai Syathhiyyat dan ketika berada dalam keadaan Shahwu lazimnya kenyataan-kenyataan tersebut disedari dan diperbetulkan.
            Sukr adalah bertakluk dengan Martabat Para Awliya manakala Shahwu adalah bertakluk dengan Martabat Para Anbiya, dan Shahwu berada pada Martabat Haqqul-Yaqin di mana Salik menerima pengetahuan bahawa yang Mumkin adalah Mumkin dan yang Wajib adalah Wajib, dan pada Maqam ini terzahirnya ‘Abdiyyat kehambaan dan Haqiqat Maqam Baqa. Para Shufiya menyatakan bahawa Kaifiyyat Shahwu sesudah Sukr ada diisyaratkan pada ayat 12 Surah Al-Kahf,
“Kemudian Kami bangunkan mereka agar Kami mengetahui manakah di antara kedua golongan itu yang lebih tepat dalam menghitung berapa lama mereka tinggal dalam gua itu.”
Wallahu A’lam, dan Allah adalah lebih mengetahui.

TAJALLI ZATI
            Hadhrat Imam Rabbani Quddisa Sirruhu mengatakan bahawa pada Maratib Suluk, permulaan penambahan peningkatan Ruhani adalah menerusi Tajalli Zati. Ianya adalah suatu Tajalli yang telah dialami oleh Hadhrat Ibnu ‘Arabi Rahmatullah ‘Alaih dan menganggap bahawa Tajalli tersebut telah dikhususkan kepadanya. Menurut Hadhrat Imam Rabbani Quddisa Sirruhu, Tajalli Zati adalah dikhususkan bagi Hadhrat Penghulu Alam Baginda Nabi Muhammad Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wasallam dan dengan hak kebenaran Baginda ianya juga adalah berterusan terhadap Para Awliya Mahbubin Muhammadi Masyrab.
            Yakni, Para Awliya Kiram Muhammadi Masyrab dari kalangan Ummat Muhammad ‘Ala Shahibihas-Shalawat Wat-Taslimat yang mendapat kekurniaan Tajalli Zati dengan perantaraan Wasithah Muthabi’at dan Munasabat yakni pengikutan dan penyesuaian dengan Hadhrat Baginda Penghulu Alam Nabi Muhammad Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wasallam. Di sisi kebanyakan Para Masyaikh, Tajalli tersebut dinamakan sebagai Tajalli Barqi yakni Tajalli yang seumpama kilat mengangkatkan hijab-hijab untuk tempoh masa yang singkat dan kemudian diletakkan ke atasnya purdah-purdah Asma dan Shifat. Namun, di sisi Para Akabirin Masyaikh Naqsyabandiyyah Qaddasallahu Asrarahumul-‘Aaliyyah, Tajalli Zati adalah Daimi berterusan dan sekali-kali tidak akan lenyap dan hilang. Inilah yang merupakan kekhususan Nisbat Khasshah yang terdapat pada diri mereka yakni Dawam Hudhur Ma’allah, dan kerana itulah dalam Maktub 21 - Daftar 1 beliau telah mengatakan bahawa,
إِنَّ نِسبَتَنَا فَوقَ جَمِيعِ النِّسَبِ – (مكتوب 21 دفتر اول)
“Sesungguhnya Nisbat kami adalah tertinggi mengatasi sekalian Nisbat-nisbat.”
            Pengarang Kitab At-Ta’rifat mentakrifkan Tajalli Zati seperti berikut,
مَا يَكوُنُ مَبدَؤُهُ الذَّاتُ مِن غَيرِ إِعتِبَارِ صِفَةٍ مِّنَ الصِّفَاتِ مَعَهَا وَ إِن كَانَ لاَ يَحصُلُ ذَالِكَ إِلاَّ بِوَاسِطَةِ الأَسمَآءِ وَ الصِّفَاتِ إِذ لاَ يَتَجَلَّى الحَقُّ مِن حَيثُ ذَاتِهِ عَلَى المَوجُودَاتِ إِلاَّ مِن وَّرَآءِ حِجَابٍ مِّنَ الحُجُبِ الأَسمَآئِيَّةِ – (كتاب التعريفات ص23)
“Tajalli Zati ialah apa yang Mabda permulaannya adalah Zat dengan tidak mengiktibarkan terhadap sebarang Shifat daripada Shifat-shifat bersama dengannya. Dan adapun Tajalli Zati tersebut tidak akan terhasil melainkan dengan Wasithah Asma dan Shifat kerana Haqq Ta’ala tidak akan menampakkan Tajalli Zat DiriNya ke atas Mawjudat melainkan ditajallikanNya menerusi sebalik hijab daripada hijab-hijab Asmaiyyah Nama-namaNya.”
            Dalam Tajalli Zati, setelah seseorang hamba mengalami Fanaiyyat, yang kekal baki adalah Baqa Haqq yang dinamakan sebagai Baqa Billah. Pada Maqam ini, Salik akan dipersifatkan dengan Shifat Ilahiyyah lalu dengan tanpa ketentuan Ta’ayyun Jasmani dan Ruhani dia akan mendapati bahawa dirinya sedang diwarnakan dengan warna Muthlaq dan dikurniakan dengan kesempurnaan Tawhid ‘Ayani.

TAJALLI SHIFATI
Pengarang Kitab At-Ta’rifat mentakrifkan Tajalli Shifati seperti berikut,
مَا يَكوُنُ مَبدَؤُهُ صِفَةٌ مِّنَ الصِّفَاتِ مِن حَيثُ تَعَيُّنِهَا وَ إِمتِيَازِهَا عَنِ الذَّاتِ – (التعريفات ص23)
“Tajalli Shifati ialah yang Mabda permulaannya adalah suatu Shifat daripada Shifat-shifat Haqq Ta’ala dengan iktibar ketentuan Ta’ayyun dan Imtiyaz yang membezakannya dari Zat.”
            Pada Tajalli Shifati ini, Salik akan mendapati bahawa Haqq Ta’ala mentajallikan DiriNya dalam Ummahat Shifat yakni ibu-ibu bagi segala Shifat iaitu Shifat Tsamaniyyah yakni lapan Shifat Tsubutiyyah bagi Hadhrat Zat Haqq Ta’ala menurut ‘Aqaid Hadhrat Imam Maturidi Rahmatullah ‘Alaih dan para pengikutnya iaitu Hayat, ‘Ilmu, Qudrat, Iradah, Sama’ Bashar, Kalam dan Takwin. Di sisi Para ‘Ulama Asya’irah yang menuruti Hadhrat Imam ‘Asya’ari Rahmatullah ‘Alaih, terdapat tujuh Ummahat Shifat iaitu kecuali Shifat Takwin.
            Tujuh Ummahat Shifat yang juga dikenali sebagai Shifat Ma’ani menurut Para ‘Ulama ‘Asya’irah adalah Hayat, ‘Ilmu, Qudrat, Iradah, Sama’ Bashar dan Kalam dengan menganggap bahawa Shifat Takwin adalah cabangan daripada Shifat Qudrat dan Shifat Iradah. Akan tetapi di sisi Para Muhaqqiqin Maturidiyyah terdapat lapan Ummahat Shifat yang dikenali sebagai Shifat Haqiqiyyah dan Hadhrat Imam Rabbani Quddisa Sirruhu telah mentahqiqkan bahawa pendapatnya adalah bersesuaian dengan ‘Aqaid Maturidiyyah, sebagaimana yang telah beliau terangkan di dalam kitab Mabda Wa Ma’ad: Minha 41.

‘ULUM GHARIBAH DAN MA’ARIF ‘AJIBAH
            ‘Ulum pengetahuan-pengetahuan pelik dan Ma’arif pengenalan-pengenalan ajaib yang Wurud berlaku ketika Nuzul dan ‘Uruj bermaksud perkara-perkara Inkisyafat yang menyingkapkan penafian terhadap Tawhid Wujudi kerana pada waktu itu hanya Tawhid Wujudi yang dapat dikenalpasti, dan Ahwal permulaan Hadhrat Imam Rabbani Quddisa Sirruhu juga adalah sesuai menuruti Tawhid Wujudi, kerana itulah singkapan Inkisyafat yang berlaku padanya dianggapkannya sebagai pelik dan ajaib. Ihsan dan Syuhud Khas bermaksud keikhlasan yang sempurna pada penyaksian Musyahadah terhadap Maratib Wujub, dan Baqa adalah bermaksud penerimaan pantulan Shifat. Pada tarikh enam Ramadhan, suatu pengalaman Baqa yang khas dan Ihsan telah dipermudahkan bagi dirinya bermaksud pengalaman Syuhud pada Martabat Zat dengan tanpa Kaifiyyat.

IHSAN
Pengarang Kitab At-Ta’rifat mentakrifkan Ihsan seperti berikut,
هُوَ التَّحَقُّقُ بِالعُبُودِيَّةِ عَلىٰ مُشَاهَدَةِ حَضرَةِ الرُّبُوبِيَّةِ بِنُورِ البَصِيرَةِ – (كتاب التعريفات ص5)
“Salik yang tetap dalam hal keadaan beribadat mengalami penyaksian Musyahadah Rububiyyah ketuhanan Allah Ta’ala menerusi cahaya Nur Bashirah adalah dikatakan sebagai Ihsan.”
          Sebagaimana yang telah diterangkan daripada Hadits Hadhrat Baginda Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wasallam berkenaan Ihsan,
اَن تَعبُدُ اللهَ كَأَنَّكَ تَرَاهُ فَإِن لَّم تَكُن تَرَاهُ فَإِنَّهُ يَرَاكَ –
(صحيح بخارى ص12 ج1/صحيح مسلم ص29 ج1/مشكوة ص11)
“Sesungguhnya Ihsan ialah bahawa kamu beribadat kepada Allah seolah-olah kamu sedang melihatNya, maka jika kamu tiada dapat melihatNya maka sesungguhnya Dia sedang melihat kamu.”
            Ihsan adalah bahawa seseorang hamba melakukan ibadat ketaatan dengan usaha untuk memperbetulkan dan memperbaiki amalan ibadatnya seolah-olah dia sedang Musyahadah menyaksikan cahaya-cahaya Anwar dan kesan-kesan Atsar Asma dan Shifat Allah Ta’ala. Ketika beribadat, gambaran fikiran yang tertinggi hendaklah menggambarkan seolah-olah “Tuhan sedang berada di hadapanku dan diriku sedang berada dihadapanNya dan sekurang-kurangnya hendaklah menggambarkan khayalan bahawa Allah Ta’ala sedang melihat kepada diriku.” Inilah Muraqabah Ihsan dan inilah yang merupakan nyawa bagi setiap amalan dan rupabentuk Amali Ihsan inilah yang dinamakan Tashawwuf dan Thariqat.
SAYR FILLAH
            Hadhrat Imam Rabbani Quddisa Sirruhu menuliskan huraian laporan Ahwal batinnya kepada khidmat Hadhrat Mursyid Buzurgwar Khwajah Baqibillah Quddisa Sirruhu bahawa tarikan-tarikan Jazbah terhadap dirinya telah menjadi lengkap. Kenyataan ini dimaksudkan kepada penghasilan Jazbah Pertama iaitu Jazbah Shuri yang merupakan kekhususan Thariqat Naqsyabandiyyah. Sesudah itu beliau mengatakan bahawa kini persiaran Sayr Fillah baru bermula yang bersesuaian dengan Maqam Jazbah Kedua iaitu Jazbah Haqiqi yang Musytarak yang terdapat dalam semua Salasilah Thariqat. Sayr Fillah bermaksud pergerakan ilmu pengetahuan atau persiaran secara Sayr ‘Ilmi pada Martabat-martabat Wujub yang terdiri dari Asma dan Shifat, Syuyunat dan I’tibarat serta Taqdisat dan Tanzihat. Persiaran ini juga dikatakan sebagai Sayr Baqa Billah. Persiaran Sayr Fillah ini berlaku pada Daerah Walayat Kubra yang merupakan Daerah Walayat penghampiran dan Wilayat kewalian Para Anbiya ‘Alaihimussalam. Segala kesempurnaan Kamalat persiaran ini adalah bertakluk dengan persiaran Sayr Isim Allah Ta’ala Az-Zhahir. Kamalat kesempurnaan persiaran Sayr Isim Al-Bathin adalah berlainan kerana persiarannya berlaku pada Daerah Walayat ‘Ulya yang merupakan Daerah Walayat Para Malaikat dan ianya adalah Martabat Sayr Fillah yang kedua dan berada pada darjat yang lebih tinggi.

JAZAB DAN SULUK
            Untuk memahami berkenaan Jazab dan Suluk, maka mafhum pengertian Jazab dan Suluk dan Jazbah Shuri dan Jazbah Haqiqi perlulah diketahui, maka untuk maksud tersebut beberapa penjelasan akan diberikan kepada para pembaca, semoga Allah memberikan Taufiq.
Jazab bermakna tarikan yakni Allah Ta’ala menarik seseorang hamba ke arah DiriNya. Majzub bermakna seseorang yang tarikan Jazbah daripada Allah berlaku pada dirinya bahawa dengan tanpa sebarang kegiatan kasab dan Mujahadah, semata-mata dengan Fadhzal kekurniaan Allah seseorang hamba itu dapat menempuh Maqamat Bathini dan seterusnya menjadi Washil Billah yakni seseorang yang sampai matlamatnya terhadap Allah, akan tetapi dia tidak akan dapat sampai kepada Martabat Jam’ul-Jam’I dan Baqa sesudah Fana dan Shahwu sesudah Mahwu yakni kesedaran kembali sesudah keterhapusan.
Suluk bermakna perjalanan yakni berjalan menempuh atas suatu jalan untuk mencapai Qurb kehampiran dan Washal kesampaian kepada Allah Ta’ala. Salik adalah seseorang yang berjalan menempuh jalan-jalan penghampiran terhadap Haqq Ta’ala dan tingkatan-tingkatan Manzil Thariqat menerusi Mujahadat, Riyadhat dan Ittiba’ mengikuti Sunnat dan Syari’at sehingga dapat sampai kepada Maqsud yang dicita-citakannya.
Adakalanya dari kalangan Para Salikin mereka yang terhasil pencapaian Wushul Ilallah pada peringkat permulaan kemudian barulah terbentuk Syauq ‘Ibadat dan Dzauq Riyadhat, ianya dinamakan sebagai Thariq Jazab. Adakalanya dari kalangan Para Salikin yang pada peringkat permulaan telah terbentuk Syauq untuk melakukan Mujahadah dan Riyadhat, kemudian barulah mereka dipermudahkan untuk mencapai Wushul Ilallah, ianya dinamakan sebagai Thariq Suluk. Menurut Para Shufiya pada keterangan ayat 13 Surah Asy-Syura ada mengisyaratkan kepada maksud Jazbah dan Suluk,
ª!$# ûÓÉ<tFøgs Ïmøs9Î) `tB âä!$t±o üÏökuur Ïmøs9Î) `tB Ü=Ï^ムÇÈ
“Allah menarik kepada AgamaNya itu orang yang dikehendakiNya dan memberi petunjuk Hidayat AgamaNya kepada orang yang kembali kepadaNya.”
Agama ialah Tawhid mengesakan Allah Ta’ala, beriman kepadaNya, Kitab-kitabNya, Para RasulNya dan Hari Akhirat serta mentaati segala perintah dan laranganNya. Bahawa yang dimaksudkan dengan Ijtiba adalah tarikan Jazbah manakala Ihtida adalah bermaksud Suluk. Bahkan juga ayat ini mentsabitkan kedahuluan Jazbah ke atas Suluk. Kerana itulah Para Masyaikh Naqsyabandiyyah telah mendahulukan Jazbah sebelum Suluk dan mereka dikatakan sebagai Majzub Salik. Begitu juga pada ayat 87 Surah Al-An’aam Allah berfirman,
“Dan Kami telah memilih mereka untuk menjadi Nabi-nabi dan Rasul-rasul, dan Kami menunjuki mereka ke jalan yang lurus.”
Bahawa penghasilan pertama adalah Jazab dan penghasilan kedua adalah Suluk.

PEMBAHAGIAN SALIK
            Salik terbahagi kepada dua:
1.      Salik Majzub – Mereka yang terhasil Jazbah pada penghujungan Suluk.
2.      Majzub Salik – Mereka yang terhasil Jazbah pada permulaan Suluk.
Para Masyaikh Naqsyabandiyyah adalah Majzub Salik. Suluk mereka adalah bermula dengan Jazbah. Maksud daripada Jazbah adalah supaya Salik mudah dan cepat menempuh tingkatan-tingkatan Suluk. Dalam Silsilah Naqsyabandiyyah, Salik akan berhasil mendapat Nisbat Jazbah pada peringkat permulaan menerusi Tawassul dan limpahan Faidhzan daripada Hadhrat Khwajah Khwajagan Syah Bahauddin Naqsyaband Bukhari Uwaisi Quddisa Sirruhu kerana beliau telah diperintahkan untuk mendahulukan Jazbah ke atas Suluk dan secara batinnya mendahulukan persiaran Sayr Anfusi ke atas persiaran Sayr Afaqi supaya Sayr Afaqi berada dalam penanggungan Sayr Anfusi manakala Suluk berada dalam penanggungan Jazbah yakni Suluk dan Sayr Afaqi akan berlaku dengan sendirinya setelah penghasilan Jazbah dan persiaran Sayr Anfusi.
Dalam Silsilah-silsilah yang lain Nisbat Jazbah dikurniakan pada peringkat yang paling akhir, tetapi Para Masyaikh Naqsyabandiyyah telah menekankan bahawa dengan melakukan Zikir Qalbi secara sepenuh penumpuan Tawajjuhat juga akan mendapat Tawajjuh permulaan Jazbah, supaya jika seseorang Murid meninggal dunia sebelum menyempurnakan Nisbat Jazbah, maka dia tidaklah dianggap sebagai Mahrum Muthlaq sekurang-kurangnya dia telah dapat menikmati kelazatan Jazbah.

PEMBAHAGIAN JAZBAH
            Jazbah terbahagi kepada dua:
1.      Jazbah Shuri - Jazbah yang terhasil sebelum Tashfiyyah Lathaif dalam permulaan Suluk sebelum persiaran Sayr Fillah. Ianya dikurniakan hanya untuk mempermudahkan menempuh tingkatan-tingkatan Suluk. Jazbah Shuri ini juga dikatakan sebagai Jazbah Bidayat ataupun Jazbah Ula yakni tarikan Jazbah di peringkat permulaan.
2.      Jazbah Haqiqi - Jazbah yang terhasil dalam penghujungan Suluk ketika dalam persiaran Sayr Fillah. Jazbah Haqiqi ini juga dikatakan sebagai Jazbah Nihayat ataupun Jazbah Tsaniyah yakni tarikan Jazbah peringkat kedua.
Jazbah Haqiqi ada terdapat dalam semua Salasilah Thariqat tanpa sebarang perbezaan, namun Jazbah Shuri adalah kekhususan bagi Thariqat Naqsyabandiyyah dan nikmat ini telah dikurniakan kepada Para Mukhlishin daripada Hadhrat Khwajah Buzurgan Syah Bahauddin Naqsyaband Bukhari Uwaisi Rahmatullah ‘Alaih sebagai amalan khairat kebaikan dan sedekah jariah.
Sebagai menzahirkan Haqiqat ini, Hadhrat Imam Rabbani Quddisa Sirruhu telah mengatakan “Ma Nihayat Ra Dar Bidayat Daraj Mikunim”, yang bermaksud bahawa Jazbah yang diberikan kepada Para Salikin Salasilah Thariqat yang lain pada penghujungan Nihayat dengan kekurniaan Allah Ta’ala, untuk Para Muridin Silsilah kami, penghujungan telah ditarik dan diletakkan pada kedudukan permulaan.
Adapun baki Salasilah yang lain melakukan persiaran Sayr permulaan pada Alam Khalaq dan melakukan persiaran Sayr penghujungan pada Alam Amar, tetapi dalam Silsilah Naqsyabandiyyah ianya adalah sebaliknya iaitu mendahulukan persiaran Sayr pada Alam Amar. Sebagai pujian terhadap Jazbah ini Para Masyaikh Naqsyabandiyyah mengatakan,
جَذبَةٌ مِّن جَذَبَاتِ الحَقِّ تَوَازِى عَمَلَ الثَّقَلَينِ – (نفحات الأنس 386)
“Satu tarikan Jazbah daripada Jazbah-jazbah Haqq Allah Ta’ala adalah seimbang dengan amalan seluruh Kainat dari kalangan Para Jin dan Para Insan.”
Jazbah ini adalah dalam pengurniaan khusus daripada Allah Ta’ala dan ianya tertegak atas kekurniaanNya semata-mata. Hadhrat Imam Rabbani mengatakan bahawa dirinya adalah Fadhzli yakni Nisbat Fadhzal Allah Ta’ala telah terhasil pada dirinya, kerana itulah penghujungan Salasilah yang lain telah dipermudahkan kepada Para Masyaikh Naqsyabandi di peringkat permulaan.

CARA JAZBAH SHURI
            Para Akabirin Silsilah Naqsyabandiyyah telah meletakkan suatu cara yang khusus bagi menghasilkan Jazbah Shuri dan ianya adalah dengan Takrar mengulang-ulangkan Zikir Ismu Zat dan Nafi Itsbat sambil menahan nafas dan menitikberatkan Wuquf ‘Adadi. Sedangkan pada Salasilah yang lain tiada terdapat sebarang cara yang khusus dan tertentu bagi menghasilkan Jazbah permulaan ini. Walaubagaimanapun jika atas jalan kesepakatan mereka dapat terhasil Jazbah ini, maka tiada sebarang penolakan terhadap mereka kerana yang demikian itu adalah daripada Fadhzal kekurniaan Allah Ta’ala yang diberikanNya kepada sesiapa sahaja yang dikehendakiNya.

ILMU ISTIDLALI, ILMU KASYFI DAN ILMU DHZARURI
            Ilmu Istidlali bermaksud ilmu pengetahuan yang terhasil menerusi penuntutan Dalil manakala Ilmu Kasyfi adalah ilmu pengetahuan yang terhasil menerusi Kasyaf. Ilmu Dhzaruri bermaksud Badihi yakni ilmu pengetahuan yang terhasil secara Badahat dan tiba-tiba yakni jelas dan pasti tanpa perlu memikirkannya dan tidak bergantung kepada sebarang Dalil.

ILMU MUJMAL MENJADI ILMU MUFASSHAL

            Ilmu Mujmal menjadi Ilmu Mufasshal bermaksud bahawa ilmu pengetahuan secara ringkas yang terhasil pada peringkat permulaan Suluk kemudian akan terhasil secara terperinci pada peringkat penghujungan Suluk.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan