MAKTUB
5
Berkenaan Risalah Silsilatul-Ahrar
dan Ruba’iyyat Hadhrat Khwajah Baqibillah Quddisa Sirruhu dan pada mencadangkan
Hadhrat Khwajah Burhanuddin bahawa beliau adalah seorang daripada rakan yang
Mukhlis dengan penerangan yang menjelaskan sebahagian daripada Ahwalnya yang
juga telah beliau tuliskan kepada Hadhrat Buzurgwar Syaikh Mursyidnya.
PERMOHONAN
Ahqar Al-Khadamah, hamba jurukhidmat
tuan yang paling hina ingin menyatakan bahawa sebuah risalah pada menerangkan perjalanan
Thariqat Hadhrat Khwajagan Naqsyabandiyyah Qaddasallahu Ta’ala Asrarahum telah
dituliskan dan daku telah mengirimkannya kepada khidmat Tuan, diharap ianya dapat
ditatap dengan pandangan Mubarak Tuan Hadhrat.
Manuskrip
karangan baru disediakan, oleh kerana Hadhrat Khwajah Burhan ‘Alaihirrahmah
akan segera berangkat kerana itu kelapangan masa tiada ditemui untuk
menukilkannya dengan betul, hamba yang miskin dengan rendah hati memikirkan
bahawa agar dapat ditambahkan bersama risalah ini beberapa ilmu pengetahuan
tambahan.
Pada
suatu hari Risalah Silsilatul-Ahrar telah datang pada pandanganku, pada waktu
itu hatiku memikirkan untuk meminta kepada Tuan Hadhrat agar Tuan dapat
menuliskan serba sedikit berkenaan sebahagian daripada ilmu-ilmu pengetahuan
yang terkandung di dalam risalah tersebut ataupun memberikan arahan kepada
hamba faqir ini supaya menuliskan serba sedikit berkenaannya.
Dalam
pada itu keinginan ini telah menjadi begitu kuat bahawa pada masa ini karangan
sebahagian ilmu-ilmu pengetahuan telah terlimpah. Walaubagaimanapun sebahagian
ilmu-ilmu pengetahuan daripada risalah ini boleh diperjelaskan. Jikalau
karangan ini dapat digambarkan penyempurnaannya maka adalah juga keuntungannya,
dan jika ada sebahagian keterangan yang sesuai untuk dipilih dan disertakan bersama
dengan risalah ini maka ianya juga adalah suatu hal yang baik. Dan membanyakkan
pembentangan adalah jauh dari adab.
Hadhrat
Khwajah Burhan dalam tempoh masa ini telah menjalankan kerjanya dengan baik dan
juga telah mendapat bahagian persiaran Sayr Ketiga yang bersesuaian dengan
Maqam Jazbah. Beliau berada di Shubah Maluh untuk tujuan penghidupan dan waktunya
telah dikotori dan telah menjadi lemah, beliau hadir di sana untuk tujuan
bekerja. Apa juga perintah hukum daripada pihak Tuan adalah semoga diberkati.
PENJELASAN:
Hadhrat
Imam Rabbani Quddisa Sirruhu telah menyatakan permohonannya kepada Hadhrat
Syaikh Mursyid Barhaqq Khwajah Baqibillah Quddisa Sirruhu bahawa beliau telah
mengarang sebuah risalah yang berjudul Risalah Tariqat Khwajagan
Naqsyabandiyyah dan telah mengirimkan kepada Hadhrat Syaikhnya menerusi tangan
Hadhrat Khwajah Burhan Rahmatullah ‘Alaih dengan mengharapkan pandangan Mubarak
daripada Hadhrat Syaikhnya dengan mengharapkan agar Hadhrat Syaikhnya dapat
memperhiaskan lagi risalah tersebut dengan tambahan ilmu-ilmu pengetahuan dan pengenalan
Ma’rifat.
RISALAH SILSILATUL-AHRAR
Berkenaan
Risalah Silsilatul-Ahrar adalah merupakan suatu syarah bagi syair Ruba’iyyat yang
telah dikarang oleh Hadhrat ‘Arif Billah Hadhrat Khwajah Muhammad Baqibillah
Dehlawi Rahmatullah ‘Alaih dan beliau sendiri mensyarahkan Rubaiyyatnya lalu
menamakannya sebagai Silsilatul-Ahrar. Karangan beliau ini adalah antara
karangannya yang begitu dalam dan halus perbahasannya yang menjelaskan berkenaan
ilmu-ilmu pengetahuan dan Ma’arif yang berkaitan Tawhid. Hadhrat Imam Rabbani
Quddisa Sirruhu telah menambahkan syarahan dan penjelasan bagi syarah dan menamakannya
sebagai Syarah Ruba’iyyat yang disusun secara ghalibnya mungkin pada tahun 1013
H.
Setelah
Hadhrat Imam Rabbani Quddisa Sirruhu membaca Risalah Silsilatul-Ahrar lalu
datang dalam fikirannya untuk memohon kepada Syaikhnya yang mulia Hadhrat Khwajah
Baqibillah Rahmatullah ‘Alaih agar beliau dapat menambahkan penulisan berkenaan
permasalahan yang halus ataupun beliau sendiri diperintahkan untuk menuliskan
serba sedikit mengenainya supaya Ma’rifat-ma’rifat yang terkandung di dalam
risalah tersebut dapat menuruti Syari’at Muthahharah. Di samping itu dalam masa
yang sama beliau menyatakan bahawa telah terlimpah pada dirinya sebahagian
perkara-perkara Maksyufat yang tersingkap ketika menuliskan huraian Risalah Thariqat
Khwajagan Naqsyabandiyyah.
RISALAH THARIQAT KHWAJAGAN
NAQSYABANDIYYAH
Risalah
Thariqat Khwajagan Naqsyabandiyyah adalah sebuah risalah yang telah dikarangkan
huraiannya oleh Hadhrat Imam Rabbani Quddisa Sirruhu dan telah dikirimkannya
kepada Hadhrat Syaikh Mursyidnya menerusi Hadhrat Khwajah Burhan Rahmatullah
‘Alaih dengan harapan agar Syaikh Mursyidnya dapat memperhiaskannya dengan
tambahan ilmu-ilmu pengetahuan dan Ma’arif Ma’rifat.
Dua
Ruba'iyyat telah disyarahkan sendiri oleh Hadhrat Khwajah Baqibillah dan
kemudian Hadhrat Imam Rabbani Quddisa Sirruhu telah mensyarahkan ketiga-tiga
Ruba'iyyat dan mempertemukan ilmu-ilmu pengetahuan dan Ma’arif berkaitan Tauhid
Wujudi dan Tauhid Syuhudi dengan menurut tuntutan Syari’at dengan menamakannya
sebagai Syarah Ruba’iyyat dan telah disusun pada tahun 1013 H. Menerusi syarah
tersebut beberapa perkara berkaitan haqiqat-haqiqat Syari’at dan Thariqat dan
Masail permasalahan telah diperjelaskan. Di samping itu beberapa Isthilahat Tashawwuf
yang paling susah dan sukar juga telah diterangkan seperti Kaun, Hushul, Wujud,
Tsubut, Ta’ayyunat, Tanazzulat, A’yan Tsabitah, Tajaddud Amtsal, Hamah Ust,
Hamah Az Ust dan sebagainya.
RUBA’IYYAT
HADHRAT KHWAJAH BAQIBILLAH QUDDISA SIRRUHU
سُبحان
الله زهى خدائ متعال * عالى ز
تصوّر و مبرّا ز خيال
از
نورِ لطافتش ضمائرِ مشحون * و ز سر سرايتش جهان مالا مال
Subhanallah
Zahe Khudaey Muta’aal * ‘Aali Za Tasawwur Wa Mubarra Az Khiyal
Az
Nuri Lathafatasy Dhzamaairi Masyhun * Wa Za Sirr Sarayatasy Jahan Maala Maal
Maha
Suci Allah Tuhan Yang Memiliki Ketinggian,
Tinggi
dari sebarang gambaran dan jauh dari khayalan,
Daripada
cahaya kehalusanNya kejadian pun tercipta,
Dan
dari rahsia penyerapanNya alam mendapat kedudukan.
ضويند وجود كون ، كون ست و
حصول * نورى بجز از كون نه كرده است قبول
والله كه درين ﭘرده
لسان الغيب است
* بر طبق قواعد است بر وفق اصول
Goyand
Wujud Kaun, Kaun Ast Wa Hushul * Nure Bajaz Az Kaun Nah Kardah Ast Qabul
Wallahi
Keh Darin Pardah Lisan Al-Ghaib Ast * Bar Tabaq Qawa’id Ast Bar Wafaq Usul
Dikatakan
wujud Kaun adalah Kaun dan penghasilan,
Cahaya
yang nyata daripada Kaun tiadalah penerimaan,
Demi
Allah di dalam purdah ini ada bicara lisan yang ghaib,
Ianya
adalah dengan kaedah menuruti usul yang ditetapkan.
بشناش كه كائنات رو در عدم
اند * بل در عدم ايستاده ثابت قدم اند
وين كون معلّق از خيال و
وهم است * باقي همضى ظهور نور قدم اند
Basyanas
Keh Kainat Ru Dar ‘Adam And * Bal Dar ‘Adam Istadah Tsabit Qadam And
Win
Kain Mu'allaq Az Khiyal Wa Waham Ast * Baqi Hamgi Zhuhur Nur Qidam Ast
Dengarkanlah
bahawa Kainat menghadap ke arah ‘Adam,
Bahkan
pada ‘Adam ketiadaan tetapnya pendirian Qadam,
Dan
semua Kainat tertakluk pada waham dan khayalan,
Baki
yang selebihnya adalah penzahiran cahaya Qidam.
· Kini Syarah Ruba’iyyat Khwajah Baqibillh Dehlawi
Rahmatullah ‘Alaih beserta Hawasyi dan Ta’aliqat Hadhrat Imam Rabbani Quddisa
Sirruhu beserta terjemahan Urdu telah diterbitkan dalam bentuk kitab oleh
Idarah Mujaddidiyyah, Nazimabad, Karachi, Pakistan.
SAYR SEYUM – PERSIARAN KETIGA – SAYR
‘ANILLAH BILLAH
Seterusnya
Hadhrat Imam Rabbani Quddisa Sirruhu telah mencadangkan kepada Hadhrat
Syaikhnya tentang perkembangan Maqam Bathin Hadhrat Khwajah Burhan ‘Alaihirrahmah
yang pada ketika itu sedang menerima bahagian dalam persiaran Sayr Ketiga yang sesuai
dengan Maqam Jazbah. Tazkirah Hadhrat Khwajah Burhan ada dinyatakan di dalam
kitab Hadhrat Al-Quds jilid 2 bahagian kesembilan Karamat Haftam (Kemuliaan
Ketujuh). Persiaran Ketiga atau Sayr Seyum
pada Isthilah Thariqat adalah bermaksud Sayr ‘Anillah Billah yang merupakan
ibarat bagi pergerakan secara ilmiah.
Dalam
Sayr ini, Salik dibawa bersiar dari ‘Ilmu A’la pengetahuan yang bersifat tinggi
ke arah ‘Ilmu Asfal pengetahuan yang bersifat rendah dan seterusnya berpindah
persiarannya dari ‘Ilmu Asfal ke arah ‘Ilmu Asfalul-Asfal yakni perpindahan
dari tahap ilmu yang bersifat rendah bersiar ke arah ilmu yang paling rendah.
Seseorang yang bernasib baik menerima kurniaan daulat ini apabila setelah
mengalami ‘Uruj akan mengalami Nuzul, lalu Allah akan memberikan perintah hukum
kepadanya, “Bahawa dengan jalan mana yang kamu telah datang, kembalilah dengan
jalan tersebut dengan turut menyeru hamba-hambaKu yang lain kembali
menghadapKu.” Salik yang begini dapat memperoleh kedudukan Talqin dan Irsyad.
Pada
kebanyakan masa Tawajjuh perhatiannya menghadap ke arah makhluk tetapi secara Bathinnya
dia tiada sebarang ikatan atau keterikatan dengan makhluk bahkan dapat memasuki
Maqam Musyahadah, menerusi berkat kewujudannya dapat mengeluarkan keakuan Nafs
makhluk Tuhan dari Zhulmat kegelapan dan menghasilkan pencapaian yang
berterusan dalam mencapai Tuhan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan