MAKTUB 3
Pada menerangkan Hal
keadaan Mahbus yakni keadaan terkurung yang dialami oleh sebahagian rakan
dengan suatu Maqam yang dikhususkan bagi mereka dan sebahagian rakan yang lain
telah dapat menempuh Maqam tersebut hingga telah sampai ke Maqamat Tajalliyyat
Zati, surat ini juga telah dituliskan kepada Hadhrat Buzurgwar Mursyidnya.
PERMOHONAN
Adalah menyatakan bahawa Para Rakan di sini adalah
sebagaimana Para Rakan di sana, bahawa setiap dari mereka telah mengalami
keadaan terkurung dan tertahan pada suatu Maqam yang khas. Jalan untuk mereka
keluar daripada Maqamat tersebut adalah terasa sukar dan payah. Kekuatan dan
Qudrat yang sesuai dengan Maqam ini tiada ditemui di dalam diri hamba. Haqq
Allah Subhanahu Wa Ta’ala dengan berkat tumpuan perhatian Tawajjuhat ‘Aliyyah
yang tinggi lagi diberkati dari pihak Hadhrat Tuan Syaikh, hamba telah dapat
mencapai peningkatan.
Seorang daripada
saudara hamba yang kekurangan ini terdapat seorang yang telah pun menempuh
Maqam ini hingga telah sampai ke permulaan hal Muqaddimah Tajalliyyat Zatiyyah.
Hal keadaan beliau adalah cukup bagus. Langkah demi langkah hamba yang hina ini
beliau pun turut meletakkan kaki ke atasnya. Berkenaan mereka yang lainnya pun
adalah diharapkan hal yang sedemikian juga. Selain itu, bahawa sebahagian
daripada Para Rakan di sana adalah tidak bersesuaian dengan jalan Muqarrabin.
Hal keadaan mereka adalah bersesuaian dengan jalan Thariqah Abrar. Dalam perhitungan
secara keseluruhannya, Yaqin yang telah mereka hasilkan dapatlah juga dianggap
sebagai suatu kurniaan berharga bahawa menuruti atas jalan Thariqah Abrar
inilah mereka telah diperintahkan.
هر كسى را بهر كارى ساختند
Har Kisey Ra Bahar
Karey Sakhtand
Setiap orang
diciptakan untuk pekerjaan yang sesuai dengannya.
Untuk memperjelaskan
secara Tafshil tentang perkara ini dengan menuliskan nama-nama mereka tiadalah
hamba berani kerana bahawa ianya pasti tidak akan tersembunyi dari pengetahuan
Hadhrat Tuan Syaikh, kerana itulah hamba tidak berani berkata banyak.
Pada hari
menuliskan Tahrir huraian permohonan ini, Hadhrat Mir Sayyid Shah Hussain Rahmatullah
‘Alaih dalam kesibukan batinnya telah melihat bahawa seolah-olah beliau telah
sampai ke sebuah pintu yang besar dan beliau berkata bahawa ianya adalah pintu
Hairat yakni sebuah pintu yang menghairankan lagi mengkagumkan. Apabila dia
meletakkan pandangan ke dalamnya maka dia melihat bahawa Tuan Hadhrat dan hamba
yang hina ini sedang berada di situ. Setiap kali beliau berusaha untuk
meletakkan kaki ke dalamnya namun dia tiada dapat menuruti langkahan kaki hamba
ini.
PENJELASAN:
Lafaz Muqarrabin adalah sebutan jamak bagi Muqarrab iaitu Isim Maf’ul bermakna yang didekatkan, yakni Thariqat untuk
menghasilkan pendekatan Qurb dengan Hadhrat Haqq Allah Ta’ala adalah dengan
jalan kecintaan Mahabbat dan keasyikan ‘Isyiq dan Zikir dan Fikir, Muraqabah
dan Masyghul kesibukan batin, Istihlak dan Istighraq, Baqa dan Fana dan
mengosongkan Bathin diri dari segala sesuatu yang selain Haqq Subhanahu dengan
sepenuh daya dan upaya. Lafaz Abrar adalah sebutan jamak bagi Baarr bermakna orang yang berbuat kebaikan. Jalan Thariqat mereka adalah
dengan memperbanyakkan ‘Ibadat yakni sentiasa menyibukkan diri mereka dengan
mengerjakan sembahyang, puasa dan amalan ‘Ibadat yang lain. Hadhrat Imam Rabbani Quddisa Sirruhu memberikan huraian analisanya secara
bertulis kepada Hadhrat Mursyidnya Khwajah Baqibillah Quddisa Sirruhu berkenaan
hal keadaan Bathin Para Rakan Thariqatnya. Para Rakan yang berada di Sirhind
adalah bersama Hadhrat Imam Rabbani Syaikh Ahmad Faruqi Sirhindi Quddisa
Sirruhu serta berada di bawah pengawasan Tarbiyahnya, manakala Para Rakan yang didatangkan
dari Dehli oleh Hadhrat Khwajah Baqibillah Quddisa Sirruhu adalah untuk
menempuh Suluk dan berada dalam pengawasan dan Tarbiyat Hadhrat Imam Rabbani
Quddisa Sirruhu. Hadhrat Imam Rabbani Quddisa Sirruhu menyatakan bahawa
terdapat sebahagian Para Rakan yang telah terhenti apabila sampai di suatu
kedudukan Maqam yang khusus dan tidak dapat meningkat maju dalam perjalanan
Ruhaniyyahnya. Beliau juga mendapati bahawa dirinya adalah seorang faqir yang
masih belum mempunyai kesungguhan Himmat dan keluasan jiwa untuk mengeluarkan mereka
segala kesukaran tersebut, oleh itu beliau memohonkan doa agar Allah Ta’ala mengurniakan
Taraqqi peningkatan kepada mereka.
Rakan di sini bermaksud Para Shufiya yang berada di Sirhind dan merupakan Para Khuddam
iaitu jurukhidmat yang khas kepada Hadhrat Imam Rabbani Quddisa Sirruhu. Rakan di sana bermaksud Para Shufiya yang datang dari Dehli dan merupakan Para Khuddam
khas yang telah dihantar oleh Hadhrat Khwajah Baqibillah Quddisa Sirruhu supaya
mereka berada di bawah Tarbiyat
pemeliharaan Hadhrat Imam Rabbani Quddisa Sirruhu bagi menempuh Suluk. Yaar adalah
daripada lafaz bahasa Farsi yang digunakan untuk menunjukkan makna Dost yakni
rakan, Khalil yakni teman rapat, Muhibb yang mengasihi dan Mahbub yang dikasihi. Pada istilah Thariqat, semua Murid dan Ikhwan semursyid
dinamakan sebagai Yaar. Menurut pandangan Al-Quran, pengertian lafaz ini adalah ditunjukkan pada
takluk kaitannya dengan golongan Muttaqin yang mempunyai keikhlasan. Firman Allah dalam Surah Az-Zukhruf ayat 67,
âäHxÅzF{$# ¥‹Í´tBöqtƒ óOßgàÒ÷èt/ CÙ÷èt7Ï9 <r߉tã žwÎ) šúüÉ)FßJø9$#
“Teman-teman
akrab pada hari itu sebahagiannya menjadi musuh bagi sebahagian yang lain
kecuali orang-orang yang bertaqwa.” Dan Hadits berikut juga mengisyaratkan kepada pemahaman
ini,
أَينَ المُتَحَابُّونَ بِجَلاَلي
Aina Al-Mutahaabbuuna Bijalaali
“Di manakah mereka yang berkasih-sayang demi keagunganKu?”
[Tirmidzi]
TIGA
PEMBAHAGIAN PARA SALIKIN
Dalam tingkatan Manazil Suluk, Para Salikin
terbahagi kepada tiga jenis bahagian:
1. Waqifin – Mereka yang dalam menempuh Suluk
telah terhenti seketika pada suatu Maqam tertentu untuk suatu tempoh masa yang
singkat.
2. Raji’in – Mereka adalah Para Salik yang
terhenti lama pada suatu Maqam dan tiada Taraqqi peningkatan Ruhani. Maqam ini
tidak sepi dari berbagai bahaya kerana apabila Salik terhenti begitu lama maka
akan berlakulah Ruj’at iaitu kembali kepada tabiat asal dan Salik akan jatuh turun
dari Maqamnya dan mengalami Tanazzul.
3. Sabiqin – Mereka adalah Para Salikin bernasib
baik yang dengan Rahmat Tuhan dapat mencapai Taraqqi peningkatan Ruhani dan
seterusnya sampai ke Maqam Qurb dan Washal. Ayat 10 - 11 dari firman Allah
dalam Surah Al-Waqi’ah ada menyatakan pada mengisyaratkan perkara ini,
tbqà)Î7»¡¡9$#ur tbqà)Î7»¡¡9$# ÇÊÉÈ y7Í´¯»s9'ré& tbqç/§s)ßJø9$# ÇÊÊÈ
“Dan mereka yang beriman paling dahulu. Mereka
itulah yang didekatkan kepada Allah.”
Menerusi Maktub
ketiga ini Hadhrat Imam Rabbani Quddisa Sirruhu menyatakan mengenai dua jenis
hal keadaan Para Rakannya, bahawa sebahagian Para Rakan beliau di Sirhind
adalah Para Salikin jenis Waqifin dan sebahagian lagi adalah jenis Sabiqin
tetapi tiada rakan-rakannya daripada kalangan Raji’in, segala pujian bagi Allah
atas keadaan tersebut. Beliau menzahirkan kelemahan mengenai penyempurnaan Bathin
Para Rakannya adalah kerana disebabkan kelemahan dirinya sendiri ataupun mungkin
kerana dalam menempuh perjalanan Suluk beliau kurang menumpukan kepada
kesungguhan Himmat sebaliknya hanya mengharapkan Tawajjuh daripada Hadhrat
Syaikhnya kerana menganggap ianya lebih berkesan dan berfaedah, maka surat
permohonan ini telah dipersembahkan.
TAWAJJUH SYAIKH
Apabila seseorang
Syaikh dengan Quwwat Iradi yakni dengan kekuatan kehendaknya dan kekuatan
Qalbinya meletakkan sesuatu kesan pada hati Thalib penuntut maka akan
berlakulah suatu perubahan hal keadaan pada Bathinnya, ianya disebutkan sebagai
Tawajjuh. Dalam setiap tingkatan-tingkatan Suluk untuk setiap pelajaran Sabaq,
Syaikh akan menghubungkan limpahan Faidhz kepada Lathaif Thalib menerusi
Tawajjuh.
TAWAJJUH MENURUT PETUNJUK AL-QURAN
DAN HADITS
Pengertian Tawajjuh sebagaimana yang dinyatakan tersebut adalah
diperkuatkan dengan dalil Al-Quran dan Al-Hadits sebagaimana Hadhrat Nabi Ya’aqub
‘Alaihissalam memberikan Tawajjuh kepada anak-anaknya maka berlakulah
pengislahan Ahwal menerusi Tawajjuh tersebut. Firman Allah dalam Surah Yusuf ayat
9,
ã@øƒs† öNä3s9 çmô_ur öNä3‹Î/r& (#qçRqä3s?ur .`ÏB ¾Ínω÷èt/ $YBöqs% tûüÅsÎ=»|¹
“Supaya perhatian ayahmu tertumpah kepadamu
saja dan sesudah itu hendaklah kamu menjadi orang-orang yang baik."
Dalam
ayat tersebut, Shalihin bermaksud menjadi orang baik-baik iaitu
setelah membunuh Hadhrat Nabi Yusuf ‘Alaihissalam, saudara-saudaranya hendaklah
bertaubat kepada Allah serta mengerjakan amal-amal Shalih. Keshalihan dan Shalihiyyat
di sini bermaksud kebaikan-kebaikan Diniyyah yang bersifat keagamaan dan kebaikan-kebaikan
Duniawiyyah untuk tujuan duniawi. Pada Surah Al-Anfal ayat 12 Allah berfirman,
øŒÎ) ÓÇrqムy7•/u‘ ’n<Î) Ïps3Í´¯»n=yJø9$# ’ÎoTr& öNä3yètB (#qçGÎm;sWsù šúïÏ%©!$# (#qãZtB#uä 4
“Ingatlah, ketika Tuhanmu mewahyukan kepada
Para Malaikat: “Sesungguhnya Aku bersama kamu maka teguhkan pendirian
orang-orang yang telah beriman.”
Yakni kamu
perteguhkanlah pendirian orang beriman yakni pertambahkanlah kesungguhan Himmat
orang-orang beriman. Para Malaikat memperteguhkan pendirian orang-orang beriman
dan mempertambahkan kesungguhan Himmat mereka adalah merupakan suatu keadaan
yang mana mereka memperhubungkan suatu kekuatan dan tarikan Jazbah sehingga
memperlihatkan kekuatan untuk menentang golongan Kuffar dan mengalahkan mereka.
Amalan seperti ini juga dinamakan sebagai Tawajjuh. Begitu juga ketika turunnya
wahyu pertama ketikamana Hadhrat Jibril Amin ‘Alaihissalam memeluk dada Hadhrat
Baginda Nabi Muhammad Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wasallam adalah jelas menunjukkan
kepada kekuatan Tawajjuh dan pembentukan Himmat. Sebagaimana Hadhrat Baginda Shallallahu
‘Alaihi Wasallam telah bersabda,
فَغَطَّنِي حَتَّى بَلَغَ مِنِّي الجُهدُ
“Hadhrat
Jibril telah memelukku sehingga sampai kepadaku kesusahan.”
Pada
mensyarahkan Hadits ini, ‘Arif Kamil Hadhrat ‘Abdullah Bin Abi Jamrah
Rahimahullah telah berkata,
جَرمُ
الغَطِّ بِالمُغَطِّ وَ ضَمُّهُ اِلَيهِ وَهُوَ إِحدَى لِطُرُقِ الإِفَاضَةِ
يَحدُثُ بِهِ فى البَاطِنِ قُوَّةٌ نُورَانِيَّةٌ
Yakni daripada Hadits tersebut adalah Dalil yang
menunjukkan kepada suatu urusan bahawa “Apabila seseorang yang menyentuh dan
memperhubungkan jisimnya kepada orang yang disentuh maka perhubungan seperti
ini adalah suatu jalan bagi penghasilan limpahan Faidhz yang mana akan
membentuk suatu kekuatan Nuraniyyah pada Bathin.”
Begitu juga ada dinyatakan di dalam beberapa Hadits
bahawa Hadhrat Baginda Shallallahu ‘Alaihi Wasallam telah memegang tangan
Hadhrat Sayyidina ‘Umar, Hadhrat Sayyidina ‘Ali Murtadhza, Hadhrat Sayyidina
Mu’adz Bin Jabal, Hadhrat Sayyidina Abu Mahdzurah dan beberapa Para Shahabat
Kiram Radhiyallahu ‘Anhum yang lain lalu meletakkan tangan Baginda ke dada
mereka, kemudian meletakkan tangan Baginda pada kepala mereka dan dilalukan
sehingga ke pusat, lalu memberikan pandangan yang khas kepada mereka menerusi
Tawajjuh yang mana Ahwal dan Kaifiyyat keadaan mereka mula mengalami perubahan
dan kenyataan ini adalah dari keterangan yang Mutawatir.
Begitu juga dengan menerusi Tawajjuhat dan Tasharrufat
Para Awliya Kiram, betapa ramai hati-hati dan akal-akal manusia telah dapat
berlaku perubahan Inqilab serta mendapat Tawfiq untuk bertaubat. Dan menerusi
Tawajjuhat dapat menghasilkan limpahan Faidhz Wilayat juga adalah tsabit secara
berterusan menurut keterangan Para Masyaikh yang tidak dapat diingkari oleh
orang-orang yang berakal dan faham.
Untuk mendapatkan Tawajjuh Syaikh,
hendaklah ada penerimaan Qabuliyyat dan kesediaan Isti’dad pada Qalb Thalib dan
Murid. Oleh kerana itu, persoalan mengapakah Hadhrat Baginda Rasulullah Shallallahu
‘Alaihi Wasallam tidak memberikan Tawajjuh kepada Abu Talib adalah persoalan
yang sia-sia, kerana jelas tiada sikap penerimaan dan hatinya tidak bersedia
untuk memeluk Agama Islam. Sebagai jawaban lain, bahawa Tawajjuhat Para
Ahlullah adalah menurut hikmah-hikmah Tuhan menurut keadaan dan orang yang
tertentu kerana urusan memberikan petunjuk Hidayat dan kesesatan Dhalalat
adalah termasuk dalam kehendak dan urusan Allah Subhanahu Wa Ta’ala.
‘@ÅÒム¾ÏmÎ/ #ZŽÏVŸ2 “ωôgtƒur ¾ÏmÎ/ #ZŽÏWx. 4 $tBur ‘@ÅÒムÿ¾ÏmÎ/ žwÎ) tûüÉ)Å¡»xÿø9$#
“Dengan perumpamaan itu banyak orang yang
disesatkan Allah dan dengan perumpamaan itu pula banyak orang yang diberiNya
petunjuk, dan tidak ada yang disesatkan Allah kecuali orang-orang yang Fasik.”
[Al-Baqarah: 26]
PEMBAHAGIAN TAWAJJUH
Para
Shufiya Kiram telah menerangkan berbagai jenis Tawajjuh dan Tasharruf berlainan
yang mana tiga daripadanya adalah begitu dikenali:
1. Tawajjuh In’ikasi –
Tumpuan Keterpantulan, seperti keterpantulan sesuatu atau cahaya pada
cermin dan menampakkan kemegahannya atau seseorang ahli majlis yang mendapat
bau harum wangian minyak attar dan seumpamanya juga adalah menyerupai Tawajjuh
In’ikasi ini. Tawajjuh seperti ini adalah dilakukan pada waktu-waktu yang
tertentu dan bersifat sementara dan kesannya juga adalah untuk tempoh masa yang
singkat. Oleh kerana itu meskipun Tawajjuh seperti ini adalah lemah tetapi
tiada terkosong dari faedah.
2. Tawajjuh Ilqai – Tumpuan
Memperhubungkan, seperti seseorang yang membawa pelita dan dimasukkan
minyak lalu seseorang yang lain pula menyalakannya dengan api. Kesan Tawajjuh
sebegini adalah agak kuat dan memberikan kesan yang lama tetapi apabila berlaku
sesuatu kesukaran maka kesannya akan hilang. Oleh kerana itu Tawajjuh seperti
ini pasti akan memberikan faedah untuk suatu had yang tertentu tetapi tidak
dapat mengislahkan Lathaif dengan sempurna, kerana itu Murid perlu melakukan
Mujahadah.
3. Tawajjuh Ittihadi –
Tumpuan Penyatuan, yang mana merupakan bentuk Tawajjuh yang paling kuat
di mana seseorang Syaikh dengan sepenuh Himmat kesungguhannya melakukan Tasharruf
memperhubungkan kesempurnaan Ruhnya kepada Ruh Thalib yang menuntut dengan cara
bahawa kedua-dua Ruh bersatu dalam suatu tarikan Jazbah sebagaimana Hadhrat Khwajah
Baqibillah Rahmatullah ‘Alaih telah memberikan Tawajjuh Ittihadinya kepada
seorang pemuda sehinggakan penampilan Zhahir dan Bathin pemuda tersebut telah
menjadi sama seperti Hadhrat Khwajah Baqibillah lalu pemuda itu telah meninggal
dunia kerana tiada kekuatan dan daya upaya untuk menanggung limpahan Faidhz
sebagaimana yang terlimpah pada Hadhrat Khwajah Baqibillah Quddisa Sirruhu. Perbuatan
Para Awliya memberikan Tawajjuh untuk menghindarkan seseorang dari perbuatan
dosa, menghubungkan perasaan ingin bertaubat, menyelesaikan masaalah yang
sukar, mengubati penyakit dan menghidupkan sesuatu yang mati adalah tsabit daripada
keterangan-keterangan yang sah yang mana kesemua muamalah ini adalah datang
dari kemuliaan Karamat mereka dengan izin Allah.
CARA TAWAJJUH
Syaikh
hendaklah menyuruh Murid duduk di hadapannya dan memperhubungkan tumpuan
Qalbnya ke atas Qalb Murid dan menghentikan segala lintasan Khathrah yang lain
pada hati, lalu dengan tarikan Jazbah Qalbi hendaklah memperhubungkan Nisbat
yang ada padanya ke atas hati Murid dan mengosongkan fikiran dari segala jenis
khayalan lalu memberikan penumpuan Nisbat ini terhadap Nafs Nathiqah Thalib
yang mampu menerima pemberian ini. Seterusnya dengan sepenuh kesungguhan Himmat
Bathin Syaikh hendaklah menggambarkan bahawa limpahan-limpahan Fuyudhz daripada
hatinya sedang menyerap kepada hati Thalib atau Murid, In Sya Allah Ta’ala akan
terhasillah limpahan-limpahan Fuyudhz dan Barakat menurut kemampuan Qabiliyyat
dan kesediaan Isti’dad Thalib tersebut.
Begitu
juga jika seseorang Murid memaksudkan agar Zikir dapat berjalan pada Lathifahnya,
maka Syaikh hendaklah meletakkan Lathifah tertentunya itu bertentangan dengan
Lathifah tertentu Murid tersebut sambil menganggap bahawa segala jenis khayalan
dari kedua belah pihak sedang dihentikan lalu menarik hati Murid ke arah
hatinya dan memalukan Ismu Zat pada hatinya supaya dengan kesan Tawajjuh dan
paluan tersebut akan memberikan kesan kepada Lathifah Murid dan menjadikan Lathifahnya
berjalan dengan Zikir, dan hendaklah memberikan Tawajjuh untuk beberapa lama
dan mengulanginya setiap hari supaya kesan Tawajjuh menjadi kuat dan pada hati
Murid akan terbentuklah Kaifiyyat menafikan Khathir. Jika Murid tidak hadir
maka Tawajjuh boleh juga diberikan secara ghaib dengan menggambarkan rupa
wajahnya sebagaimana yang diamalkan dan dinukilkan oleh sebahagian Masyaikh.
Mentasarrufkan Himmat bermaksud bahawa hati hendaklah berada dalam keadaan
Jam’iyyat dan bersendirian serta memperkuatkan Iradah keinginan supaya tiada
sebarang khayalan di fikiran yang selain dari mencapai apa yang dimaksudkan
menerusi Himmat tersebut.
Hadhrat
Imam Rabbani Quddisa Sirruhu telah menyatakan bahawa di kalangan Para Shufiya
yang berada di bawah pengawasan Tarbiyahnya di Sirhind terdapat seorang Salik
yang memperolehi Taraqqi peningkatan Ruhani sehingga telah berhasil mencapai
permulaan Martabat Tajalli Zati. Beliau memiliki harapan yang kuat agar Para Shufiya
lain yang berada di bawah Tarbiyahnya juga dapat sampai ke tingkatan yang
dimaksudkan dengan Fadhzal kekurniaan Ilahi.
TAJALLI ZATI
Berkenaan
Tajalli Zati yang dinyatakan di dalam Maktub ketiga ini telah pun diperjelaskan
di dalam Maktub kedua yang mana istilah Tajalli Zati menunjukkan kepada dua
pengertian. Pengertian pertama adalah pemahaman dari kalangan Para Shufiya
Wujudiyyah yang menyatakan bahawa martabat penzahiran Zat Bahat Ahadiyyat
adalah Ta’ayyun Awwal dan dinamakan sebagai Tajalli Zati. Pengertian kedua
adalah pemahaman dari kalangan Para Shufiya Syuhudiyyah yang menyatakan bahawa Tajalli
Zati adalah suatu keadaan apabila berlaku Tajalli penampakan dan penzahiran
cahaya-cahaya Anwar Ilahiyyah yang tanpa warna dan tanpa arah pada hati-hati
Para Salikin.
PENGERTIAN ZAT
Zat
Allah Ta’ala juga dinamakan sebagai La Ta’ayyun, Zat Muthlaq, Zat Haqq, Zat
Sazij, Ghaibul-Ghaib, Martabat Uluhiyyat, Zat Bahat, Zat Wajib, Zat Shirf, Zat
Ahadiyyat, Zat Huhu.
Menurut
Hadhrat Imam Rabbani Quddisa Sirruhu, kesediaan Isti’dad Para Salikin adalah berbeza-beza
dan tidak serupa. Sebahagian Para Salikin mempunyai kesediaan untuk mengalami
‘Uruj dan Nuzul dan Fana dan Baqa secara sempurna manakala sebahagian yang lain
tidak memiliki kesediaan tersebut. Kerana itulah Para Masyaikh Thariqat telah
memberikan kebenaran dan pelajaran Asbaq dan Wazhaif secara berasingan kepada
Para Abrar dan Para Muqarrabin supaya perjalanan menempuh tingkatan-tingkatan
Suluk menjadi mudah dan bahawa terdapat amalan Thariqat yang berbeza-beza untuk
menyampaikan mereka kepada tingkatan Wushul Ilallah. Kerana itulah Para
Masyaikh mengatakan bahawa,
اَلطُّرُقُ
إِلىَ اللهِ بِعَدَدِ أَنفَاسِ الخَلآئِقِ
“Jalan Thariqat menuju Allah Ta’ala adalah sebanyak bilangan
nafas-nafas makhluk.”
Daripada kesemua jalan Thariqat,
terdapat dua jalan Thariqat yang begitu dikenali dan terhimpun faedahnya iaitu
jalan Thariqat Abrar dan jalan Thariqat Muqarrabin.
JALAN THARIQAT
ABRAR
Mereka adalah Para Awliya yang selain dari beramal
dengan Ahkam Syar’iyyah mereka juga turut melakukan Mujahadah yang ketat dan
latihan Riyadhah yang berat untuk menempuh Suluk bagi mencapai Washil dengan
Hadhrat Haqq, mereka ini dinamakan sebagai Abrar. Pengarang Tafsir Ruh Al-Bayan
telah berkata,
إِنَّ
الأَبرَارَ أَىِ السُّعَدَآءُ الأَتقِيَآءُ عَن دَرنِ صِفَاتِ النُّفُوسِ
“Sesungguhnya Para Abrar adalah orang-orang berbahagia yang
terpelihara dari sifat-sifat keburukan nafsu.” Jalan pengamalan mereka adalah
beramal dengan ‘Azhimat, memperbanyakkan ‘Ibadat dan latihan Riyadhat.
Berkenaan hal keadaan Para Abrar ada dinyatakan di dalam Al-Quran pada Surah
Al-Muthaffifin ayat 22-23 dan 25-26,
¨bÎ) u‘#tö/F{$# ’Å"s9 AO‹ÏètR ÇÈ ’n?tã Å7ͬ!#u‘F{$# tbrãÝàZtƒ ÇÈ
“Sesungguhnya orang yang berbakti itu benar-benar
berada dalam kenikmatan Syurga yang besar. Mereka duduk di atas dipan-dipan
sambil memandang.”
tböqs)ó¡ç„ `ÏB 9,‹Ïm§‘ BQqçG÷‚¨B ÇÈ ¼çmßJ»tFÅz Ô7ó¡ÏB 4
“Mereka diberi minum dari khamar murni yang
dimohorkan. Mohornya adalah kasturi.”
JALAN TARIQAT MUQARRABIN
Para Awliya
Kamilin sempurna yang menempuh tingkatan Manazil Suluk untuk mencapai Washil
Billah menerusi kegiatan Zikir dan Fikir, Muraqabat, Tajrid dan Tafrid, Fana
dan Baqa, Istihlak dan Istighraq dinamakan sebagai Muqarrabin. Jalan mereka
adalah dengan cinta Mahabbat, keasyikan ‘Isyiq dan Tajarrud pemisahan sempurna
terhadap Ghair Haqq.
Pengarang Tafsir Ruh Al-Bayan
menyatakan,
اَلمُقَرَّبُونَ هُمُ
الفَانُونَ فيِ اللهِ بِالذَّاتِ وَ الصِّفَاتِ وَ الأَفعَالِ وَ البَاقُونَ بِاللهِ
بِالذَّاتِ وَ الصِّفَاتِ وَ الأَفعَالِ
“Para Muqarrabin adalah mereka yang Fana dalam Allah pada Zat, Shifat
dan tindakan Af’al Allah serta Baqa dengan Allah pada Zat, Shifat dan tindakan Af’al.”
Berkenaan hal keadaan Para
Muqarrabin ada diterangkan di dalam Al-Quran pada Surah Al-Waqi’ah ayat 10-11,
tbqà)Î7»¡¡9$#ur tbqà)Î7»¡¡9$# ÇÈ y7Í´¯»s9'ré& tbqç/§s)ßJø9$# ÇÈ
“Dan orang-orang yang beriman paling dahulu.
Mereka itulah Muqarrabun yang didekatkan kepada Allah.”
Pada ayat 88-89
Surah Al-Waqi’ah menyatakan tentang kejayaan yang mereka perolehi,
!$¨Br'sù bÎ) tb%x. z`ÏB tûüÎ/§s)ßJø9$# ÇÈ Óy÷rtsù ×b$ptø†u‘ur àM¨Zy_ur 5OŠÏètR ÇÈ
“Adapun jika dia termasuk orang-orang Muqarrabin yang didekatkan
kepada Allah. Maka dia memperoleh ketenteraman dan rezeki serta Syurga
kenikmatan.”
Pada ayat 27-28
Surah Al-Muthaffifin ada dinyatakan mengenai minuman Para Muqarrabin,
¼çmã_#z–ÉDur `ÏB AOŠÏ^ó¡n@ ÇÈ $YZøŠtã Ü>uŽô³o„ $pkÍ5 šcqç/§s)ßJø9$# ÇÈ
“Dan campuran khamar murni itu adalah dari
Tasnim. Iaitu mata air yang minum daripadanya orang-orang Muqarrabun yang
didekatkan kepada Allah.”
PERBEZAAN MINUMAN ABRAR DAN
MUQARRABIN
Daripada
keterangan ayat-ayat yang tersebut jelaslah bahawa Allah Subhanahu Wa Ta’ala
mengurniakan minuman kepada golongan Abrar dengan khamar suci murni yang
dinyatakan sebagai Rahiq Makhtum sedangkan baki penghuni Syurga yang lain tiada
dinyatakan bahawa mereka juga mendapat minuman yang sama.
Baki penghuni
Syurga yang lain mendapat kurniaan dengan meminum minuman khamar Para Abrar
yang bercampur dengan minuman khamar Tasnim manakala minuman Para Muqarrabin
adalah khamar Tasnim yang asli. Maka jelaslah bahawa terdapat sungai-sungai
istimewa yang berlainan dan yang paling afdhal adalah minuman daripada sungai khamar
Tasnim manakala penghuni Syurga yang paling afdhal adalah Para Muqarrabin.
Perkara
yang perlu diperingatkan di sini ialah bahawa sesuatu minuman khamar itu
dicampurkan dengan suatu minuman khamar yang lain supaya kemabukannya menjadi sempurna.
Seolah-olah bahawa pada minuman khamar yang pertama terdapat suatu kekurangan
yang mana apabila dicampurkannya dengan minuman khamar yang kedua baharu dapat
menyempurnakan kekurangannya namun bagaimana pula dengan minuman Khamar Tasnim
yang asli tanpa bercampur yang ianya sendiri adalah lazat dan memabukkan yang
mana tidak perlu dicampurkan dengan mana-mana minuman khamar yang lain.
Di sinilah
perbezaan antara minuman Khamar Abrar dan Khamar Muqarrabin bahawa Abrar
mendapat minuman khamar yang bercampur sedangkan Muqarrabin meminum minuman
khamar Tasnim yang asli.
Semoga Allah
mengurniakan kepada kita untuk dapat meminumnya di Akhirat nanti, Amin.
PERBEZAAN AMALAN WAZHAIF ABRAR DAN
MUQARRABIN
Di
sisi Para Mujtahidin Thariqat, amalan terbahagi kepada dua jenis bahagian iaitu
A’mal Abrar dan A’mal Muqarrabin. Perbandingan kedua-duanya akan dinyatakan
seperti berikut:
1.
A’mal Abrar –
Amalan Para Abrar adalah bermaksud bagi mematuhi perintah Allah dan menghasilkan
pahala. Para Abrar yang mengulang-ulangkan Ismu Zat dan Nafi Itsbat dengan
banyak akan dapat mengalami kenaikan ‘Uruj ke arah Alam Wujub dalam menempuh
tingkatan-tingkatan Suluk dan mereka banyak melakukan puasa Nafilah supaya
dengan kekalahan Nafs, syahwat juga dapat dikalahkan, kerana ada dinyatakan
dalam Hadits,
خِصَآءُ أُمَّتِى الصِّيَامُ
“Perisai
bagi Ummatku adalah puasa.”
Mereka membawa
amalan-amalan dalam perjalanan Suluk supaya dapat menghasilkan Tazkiyyah Anasir
dan Tashfiyyah Nafs yang mana sikap Zuhud, Riyadhat dan Jihad terhadap Nafs
adalah cara yang asas di sisi mereka.
2.
A’mal Muqarrabin –
Di sisi Para Muqarrabin, yang dimaksudkan daripada amalan adalah, selain dari
mematuhi perintah dan menghasilkan pahala ianya juga dimaksudkan bagi
menghasilkan keridhaan Ilahi menerusi pencapaian Fana dan Baqa. Mereka ini di
samping mengulang-ulangkan Ismu Zat dan Nafi Itsbat turut melakukan amalan
Tilawat Al-Quran di dalam sembahyang dan di luar sembahyang supaya mereka dapat
melepaskan diri dari terperangkap dengan bayangan Zhilal Alam Wujub lalu
sesudah ‘Uruj dapat mengalami Nuzul dan sesudah Fana dapat mengalami Baqa.
Mereka memperbanyakkan sembahyang-sembahyang Nafilah sebagai menggantikan
puasa-puasa Nafilah supaya dapat menghasilkan pencapaian Washal dan pendekatan
Qurbat terhadap Hadhrat Zat Ilahi. Hal keadaan mereka sesuai dengan kenyataan
daripada Hadits Qudsi yang diriwayatkan di dalam Shahih Bukhari,
لاَ يَزَالُ عَبدِى يَتَقَرَّبُ إِلَىَّ بِالنَّوَافِلِ
“HambaKu yang mendekatiKu dengan amalan Nawafil”.
Mereka memilih untuk mengerjakan amalan dengan jalan Jazbah supaya
Ma’rifat dan Haqiqat serta Musyahadah Haqq dapat terhasil dengan segera. Di
sisi mereka, Fana dan Baqa adalah perjalanan asas yang utama.
KEBAIKAN
ABRAR ADALAH DOSA MUQARRABIN
Sebagai hasilnya dapatlah diketahui bahawa
amalan-amalan Wazhaif Abrar adalah pada kedudukan Jisim jasmani dan bayangan
Zhill manakala amalan-amalan Wazhaif Muqarrabin adalah pada kedudukan Ruh dan
Asal. Kerana itulah di sisi Para ‘Arifin ada dikatakan bahawa,
حَسَنَاتُ
الأَبرَارِ سَيِّئَاتُ المُقَرَّبِينَ
“Kebaikan-kebaikan Abrar adalah dikira sebagai dosa-dosa di sisi
Muqarrabin.”
Para Shufiya dan ‘Ulama Thariqat telah menjelaskan
perkataan ini dengan berbagai pemahaman:
1.
Perkara-perkara
yang dianggap sebagai Bida’ah Hasanah di sisi Abrar adalah dianggap sebagai
Bida’ah Sayyiah di sisi Muqarrabin. Sebagaimana ada dinyatakan dalam Hadits,
كُلُّ بِدعَةٍ ضَلاَ لَةٌ وَ كُلُّ ضَلاَلَةٍ فىِ
النَّارِ
“Setiap Bida’ah adalah sesat dan setiap
yang sesat adalah dalam Neraka.”
Seolah-olah golongan Muqarrabin tidak membahagikan
amalan mereka untuk perkara-perkara Bida’ah Hasanah mahupun Bida’ah Sayyiah
kerana mereka menganggap kesemua Bida’ah adalah Sayyiah.
2.
Nis-yan yakni
keterlupaan di sisi Abrar adalah ‘Ishyan yakni kesalahan dosa di sisi
Muqarrabin, sebagaimana dinyatakan dalam Surah Thaha ayat 115 dan 121,
ô‰s)s9ur !$tRô‰Îgtã #’n<Î) tPyŠ#uä `ÏB ã@ö6s% zÓŤoYsù öNs9ur ô‰ÅgwU ¼çms9 $YB÷“tã ÇÊÊÎÈ
“Dan sesungguhnya telah Kami perintahkan
kepada Adam dahulu, maka dia lupa akan perintah itu dan tidak Kami dapati
padanya kemahuan yang kuat.”
#Ó|Âtãur ãPyŠ#uä ¼çm/u‘ 3“uqtósù ÇÊËÊÈ
“Dan
derhakalah Adam kepada Tuhannya dan sesatlah dia.”
Yang dimaksudkan
dengan kederhakaan di sini ialah melanggar larangan Allah kerana terlupa dengan
tidak sengaja, sebagaimana disebutkan dalam ayat 115 surah ini, dan yang
dimaksudkan dengan sesat ialah mengikuti apa yang dibisikkan oleh Syaitan.
Kesalahan Hadhrat Nabi Adam ‘Alaihissalam meskipun tidak begitu besar menurut
ukuran manusia biasa namun sudah dinamai sebagai derhaka dan sesat kerana
tingginya martabat Hadhrat Nabi Adam ‘Alaihissalam dan untuk menjadi teladan
bagi seluruh Anak Adam khususnya para pemimpin agar menjauhi
perbuatan-perbuatan yang terlarang walau bagaimanapun kecilnya. Dalam keterangan
ayat tersebut, lupa telah diibaratkan oleh Allah sebagaimana dosa lalu Dia telah
mentarbiyahkan Hadhrat Nabi Adam
‘Alaihissalam dengan membawanya menelusuri jalan dukacita dan penyesalan supaya
dengan sifat kehambaan ‘Abdiyyat Hadhrat Nabi Adam ‘Alaihissalam dapat
membolehkannya untuk mengangkat bebanan kekhalifahan Khilafat Ilahiyyah.
3.
Yang
dikatakan sebagai Maqam Qurb dan Washal di sisi Abrar adalah dianggap sebagai
Maqam Hijab dan Fashal di sisi Muqarrabin, sebagaimana Hadhrat ‘Arif Maulana
Jalaluddin Rumi Rahmatullah ‘Alaih telah berkata,
وصلتِ عامه حجاب خاصدان
طاعتِ عامه ضناه خاصضان
Washal orang ‘Awam adalah
Hijab orang Khawas,
Taat orang ‘Awam adalah
dosa orang Khawas.
4.
Dalam ‘Ibadat
Abrar, perkara yang diperhatikan dan dituntut adalah mengenai ketakutan Khauf terhadap
azab dan tamak terhadap pahala Tsawab manakala perkara yang dikehendaki dalam
‘Ibadat Muqarrabin adalah keridhaan Allah yang Haqq dan kecintaan Mahabbat Zati
dan ianya adalah mencukupi bagi mereka. Maka iktibar daripada segala keterangan
ini dapatlah dikatakan bahawa amalan-amalan Abrar adalah dianggap sebagai dosa
Sayyiat apabila dibandingkan dengan amalan-amalan Muqarrabin kerana kebaikan-kebaikan
Abrar adalah kebaikan Hasanat pada wajah keadaan tertentu dan menjadi dosa Sayyiat
pada wajah keadaan tertentu, sedangkan kebaikan-kebaikan Muqarrabin adalah semata-mata
kebaikan Hasanat pada setiap wajah keadaan. Meskipun Muqarrabin yang sesudah
menyempurnakan Martabat Nuzul dan Baqa akan mengalami Kaifiyyat Khauf ketakutan
dan ketamakan, namun ketakutan Khauf dan ketamakan mereka adalah jauh dari
tuntutan Nafs sebaliknya ketakutan Khauf mereka adalah terhadap kemurkaan dan
kebencian Allah dan ketamakan mereka adalah bagi mendapatkan keridhaan Allah,
seolah-olahnya ketakutan mereka terhadap Neraka kerana ianya adalah tempat bagi
kemurkaan dan kebencian Allah manakala ketamakan mereka terhadap Syurga kerana
ianya adalah tempat bagi Ridha Allah.
5.
Menurut
iktibar pendekatan Qurb, darjah Abrar pada apa yang sebelumnya yakni amal-amal
yang telah ditinggalkannya adalah dianggapkan sebagai dosa, yang di sisi
Muqarrabin adalah darjah sesudah beramal dengan perkara yang diperintahkan.
Pada darjah yang pertama, mereka melakukan Istighfar memohon keampunan
sebagaimana Allah Ta’ala telah berfirman kepada KekasihNya Nabi Muhammad
Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wasallam dalam Surah Muhammad ayat 19,
óOn=÷æ$$sù ¼çm¯Rr& Iw tm»s9Î) žwÎ) ª!$# öÏÿøótGó™$#ur šÎ7/Rs%Î! tûüÏZÏB÷sßJù=Ï9ur ÏM»oYÏB÷sßJø9$#ur 3 ª!$#ur ãNn=÷ètƒ öNä3t7¯=s)tGãB ö/ä31uq÷WtBur ÇÈ
“Maka ketahuilah bahawa sesungguhnya tiada
Tuhan selain Allah dan mohonlah keampunan bagi dosamu dan bagi dosa orang-orang
beriman lelaki dan perempuan, dan Allah mengetahui tempat kamu berusaha dan
tempat kamu tinggal.”
Pada Surah Al-Fath ayat 2 telah
berfirman,
tÏÿøóu‹Ïj9 y7s9 ª!$# $tB tP£‰s)s? `ÏB šÎ7/RsŒ $tBur t¨zr's? ¢OÏFãƒur ¼çmtFyJ÷èÏR y7ø‹n=tã y7tƒÏ‰öku‰ur $WÛºuŽÅÀ $VJ‹É)tFó¡•B ÇÈ
“Supaya
Allah memberi keampunan kepadamu terhadap dosamu yang telah lalu dan yang akan
datang serta menyempurnakan nikmatNya atasmu dan memimpin kamu kepada jalan
yang lurus.”
Hadhrat
Baginda Nabi Muhammad Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wasallam juga telah
bersabda,
أَستَغفِرُ
اللهَ وَ أَتُوبُ إِلَيهِ فىِ اليَومِ أَكثَرَ مِن سَبعِينَ مَرَّةً
“Daku
beristighfar memohon keampunan dan bertaubat kepadaNya pada setiap hari lebih
banyak dari tujuh puluh kali.” Dalam kenyataan Hadits yang lain adalah
menyatakan bahawa Hadhrat Baginda Nabi Muhammad Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi
Wasallam beristighfar dan bertaubat sehingga seratus kali setiap hari. Daripada
keterangan ayat-ayat Al-Quran dan Hadits, perkataan “Zanbun”
adalah bermakna dosa dan Hadhrat Baginda diperintahkan memohon keampunan
bukanlah kerana perbuatan maksiat kerana Nabi adalah Ma’shum yang mana di sini
perkataan “Zanbun” adalah dimutlakkan penggunaannya secara kiasan
Majaz, dan “Maghfirat” keampunan telah dinyatakan sebelum
perkataan “Zanbun” supaya hati Hadhrat Baginda Nabi Shallallahu
‘Alaihi Wasallam tidak berasa sedih dan berdukacita atas pengitlakkan secara
Majazi tersebut.
Setiap perbuatan Hadhrat Baginda Nabi Shallallahu
‘Alaihi Wasallam adalah ‘Ibadat. Dalam keterangan ini dinyatakan bahawa
perbuatan Matruk yang ditinggalkan secara kiasan Majaz telah dianggap sebagai
dosa dan sebaliknya perbuatan Makmur yang diperintahkan telah diberikan lebih
kelebihan dan kepentingannya. Dan pada menyampaikan dari darjah apa yang
sebelumnya yakni perbuatan Matruk yang ditinggalkan hingga kepada darjah apa
yang sesudahnya yakni perbuatan Makmur, perkara-perkara yang terhijab dan
terhalang telah diiktibarkan sebagai Zanbun lalu memerintahkan hukum Istighfar
memohon keampunan. Sebagaimana firmanNya pada ayat 4 Surah Adh-Dhuha,
äotÅzEzs9ur ׎öy{ y7©9 z`ÏB 4’n<rW{$# ÇÈ
“Dan sesungguhnya hari kemudian itu lebih
baik bagimu daripada yang permulaan.”
Maksudnya ialah
bahawa pada akhir perjuangan Hadhrat Baginda Nabi Muhammad Rasulullah Shallallahu
‘Alaihi Wasallam itu akan mencapai kemenangan sedang permulaannya penuh dengan berbagai
kesulitan. Ada pula sebahagian Ahli Tafsir yang menafsirkan “Akhirah”
sebagai kehidupan Hari Akhirat beserta segala kesenangannya dan “Uula”
sebagai kehidupan di Dunia. Daripada ayat ini jelas menzahirkan bahawa setiap
saat-saat yang mendatang adalah lebih baik dan terdapat lebih pendekatan Qurb
jika dibandingkan dengan saat-saat yang telah berlalu pada permulaan kehidupan
Hadhrat Baginda Nabi Muhammad Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wasallam. Baginda
telah berjaya menempuh setiap martabat yang mendatang dan telah beristighfar Taubat
dengan martabat yang sebelumnya supaya dari bagus menjadi yang terbagus dan
dari baik menjadi yang terbaik dapat dirujukkan kembali.
Di dalam Kitab
Al-Luma’ ada dinukilkan Hadhrat Dzun-Nun Mishri Rahmatullah ‘Alaih telah menyatakan
bahawa terdapat tiga bentuk Taubat:
1. Taubat
‘Awam – Taubat orang awam adalah dari dosa-dosa.
2.
Taubat Khawash –
Taubat orang Khawash adalah dari Ghaflat kelalaian.
3. Taubat
Anbiya – Taubat Para Nabi adalah dari kedudukan
Maqam terdahulu.
Sebagaimana
ketika Hadhrat Nabi Musa ‘Alaihissalam telah dimuliakan dengan kemuliaan
berkalam berkata-kata dengan Tuhan di Bukit Thur dan sesudah tersedar dari pingsan,
ucapan kalam Hadhrat Nabi Musa ‘Alaihissalam yang pertama-tama sekali ialah
Tasbih mensucikan Allah dan Taubat atas Maqam yang terdahulu sebagaimana yang
telah difirmankan dalam Surah Al-A’raf ayat 143,
$£Js9ur uä!%y` 4Óy›qãB $uZÏF»s)ŠÏJÏ9 ¼çmyJ¯=x.ur ¼çmš/u‘ tA$s% Éb>u‘ þ’ÎTÍ‘r& öÝàRr& šø‹s9Î) 4 tA$s% `s9 ÓÍ_1ts? Ç`Å3»s9ur öÝàR$# ’n<Î) È@t6yfø9$# ÈbÎ*sù §s)tGó™$# ¼çmtR$x6tB t$öq|¡sù ÓÍ_1ts? 4 $£Jn=sù 4’©?pgrB ¼çmš/u‘ È@t7yfù=Ï9 ¼ã&s#yèy_ $y2yŠ §yzur 4Óy›qãB $Z)Ïè|¹ 4 !$£Jn=sù s-$sùr& tA$s% šoY»ysö6ß™ àMö6è? šø‹s9Î) O$tRr&ur ãA¨rr& tûüÏZÏB÷sßJø9$# ÇÈ
“Dan tatkala Nabi Musa ‘Alaihissalam datang
untuk munajat dengan Kami pada waktu yang telah Kami tentukan dan Tuhannya
telah berkalam langsung kepadanya, berkatalah Nabi Musa: “Ya Tuhanku,
nampakkanlah diri Engkau kepadaku agar daku dapat melihat kepada Engkau.” Tuhan
berfirman: “Kamu sekali-kali tidak akan sanggup melihatKu tapi lihatlah ke
bukit itu, maka jika ia tetap di tempatnya sebagai sediakala nescaya kamu dapat
melihatKu.” Maka tatkala Tuhannya Tajalli menampakkan diri kepada gunung itu,
dijadikannya gunung itu hancur luluh dan Nabi Musa pun jatuh pingsan. Maka
setelah Nabi Musa sedar kembali, dia berkata: “Maha Suci Engkau, daku bertaubat
kepada Engkau dan daku adalah orang yang pertama-tama beriman.”
Ada Para Mufassirin
yang menafsirkan bahawa apa yang ternampak oleh Hadhrat Nabi Musa ‘Alaihissalam
pada gunung itu ialah kebesaran dan kekuasaan Allah dan ada pula yang
menafsirkan bahawa yang nampak itu hanyalah cahaya Allah. Bagaimanapun juga penampakan
Tuhan itu bukanlah sebagaimana nampaknya makhluk, hanyalah penampakan yang
sesuai dengan Shifat-shifat Tuhan yang tidak dapat diukur dengan ukuran
manusia. Apabila diperhatikan dengan lebih teliti, terzahirlah bahawa
sebenarnya ini adalah Maqam Syukur bukannya Maqam Taubat, namun apabila Haqiqat
Taubat ini diketahui oleh Hadhrat Nabi Musa ‘Alaihissalam maka Baginda bersabda
dalam firmanNya,
Éb>u‘ þ’ÎTÍ‘r& öÝàRr& šø‹s9Î)
“Ya Tuhanku, nampakkanlah diriMu kepadaku
agar daku dapat melihat kepada Engkau.”
Ayat ini menunjukkan bahawa menuntut
penampakan secara sedar dan perbuatan menuntut adalah tanda-tanda seorang yang
berikhtiar, sedangkan Muhibb yang mengasihi bukanlah seorang yang berikhtiar, kerana itu
dalam mendakwa kecintaan Mahabbat hendaklah bertaubat dari menjadi seorang yang
berikhtiar.
Di sisi Ahli ‘Irfan, jika seseorang Salik berhenti
pada suatu Maqam maka itu adalah dosa baginya. Salik hendaklah maju ke hadapan
dari Maqamnya dan dengan persiaran Sayr hendaklah menghasilkan kekuatan untuk
terbang ke Alam Hadhrat. Hendaklah meningkat Taraqqi dari Martabat Asfal yang
rendah hingga sampai ke Martabat A’la yang tinggi. Dalam perjalanan ini ada
perkara-perkara yang Fardhu kerana jika tiada, maka Suluk tidak akan menjadi
sempurna.
Kerana itu telah diberikan hukum perintah pada ayat 50
Surah Adz-Dzariyyat,
(#ÿr”Ïÿsù ’n<Î) «!$#
“Maka segeralah kembali kepada mentaati Allah.”
Dan Para Masyaikh telah berkata,
سِيرُوا سَبَقَ
المُفَرِّدُونَ
“Bersiarlah
menuju kepada Allah mendahului Para Mufarridun.”
Dan,
مَن
لمَ يَكُن لِلوِصَالِ أَهلاً فَكُلُّ أَحسَانِهِ ذُنُوبٌ
“Barangsiapa yang bukan ahli pencapaian Wishal, maka segala
kebaikannya adalah dosa.”
Dari semua misal yang dinyatakan di
sini, pemahaman tentang kenyataan: “Hasanat kebaikan-kebaikan Abrar adalah
dosa-dosa Sayyiat Muqarrabin” dapat difahami dengan jelas. Wallahu Wa
Rasuluhu A’lamu Bisshawab.
HADHRAT MIR
SAYYID SYAH HUSSAIN RAHIMAHULLAH
Di dalam Maktub ketiga ini juga Hadhrat Imam Rabbani
Quddisa Sirruhu telah mengkhabarkan kepada Hadhrat Syaikhnya Khwajah Baqibillah
Rahmatullah ‘Alaih berkenaan Ahwal Muraqabah rakannya yang bernama Hadhrat Mir
Sayyid Syah Hussain Rahimahullah secara ringkasan Ijmali dengan maksud agar
Ahwal Bathin rakannya dapat dianalisa dan bagi menghasilkan sikap Agahi iaitu berjaga-jaga
mengawasi dan meminta petunjuk Muamalah Tarbiyyah dan Ishlah untuk maju ke
hadapan. Hadhrat Mir Sayyid Syah Hussain Rahimahullah telah mengalami
Musyahadah melihat Hadhrat Khwajah Beyrang Baqibillah Rahmatullah ‘Alaih dan
Hadhrat Imam Rabbani Rahmatullah ‘Alaih di dalam sebuah pintu Hairat ketika melakukan
persiaran Sayr secara Bathin dan dalam beliau berusaha untuk maju masuk ke
dalam pintu tersebut, langkahan kakinya tidak berjaya. Mungkin ini bermaksud
bahawa pada masa tersebut dia masih belum berhasil mencapai Maqam Hairat sedang
kedua-dua Hadhrat Khwajah dan Hadhrat Imam Rahimahumallah telah berjaya
mencapai Martabat Hairat dengan cemerlang.
MAQAM HAIRAT
Maqam Hairat adalah maqam penghujungan Thariqat yang
mana tuntutan halnya adalah menjadi hairan atas penyingkapan Haqiqat. Ada Hadits
Hadhrat Baginda Shallallahu ‘Alaihi Wasallam yang diriwayatkan bahawa Baginda telah
banyak membaca doa ini,
أَللَّهُمَّ
زِدنِي تَحَيُّراً
“Ya Allah, tambahkanlah kepadaku dengan kehairanan.”
Para Shufiya telah menerangkan dua
pembahagian Maqam Hairat:
1.
Hairat Madzmum – Kehairanan ini adalah natijah daripada kejahilan dan menjadi sebab
berlakunya Tanazzul.
2.
Hairat Mahmud – Kehairanan ini adalah natijah daripada ilmu pengetahuan dan menjadi
sebab untuk ‘Uruj dan mencapai peningkatan Taraqqi Ruhani.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan