Ahad, 14 Ogos 2011

KELEBIHAN MURAQABAH


KELEBIHAN MURAQABAH

Muraqabah dapat membentuk peribadi seseorang lelaki mahupun wanita sehingga mereka dapat membuang ingatan tentang segala sesuatu yang boleh membahayakan Iman dan 'Ibadah mereka dan dapat mempertahankan kemurnian fikiran, tindakan dan niat mereka, bahkan ketika bersendirian pun mereka akan tetap dalam kesedaran pemerhatian yang terus-menerus terhadap Hadhrat ZatNya .

Muraqabah adalah suatu cara yang paling penting, sangat berkesan dan dapat langsung mencapai kesedaran tentang Ketuhanan meskipun tanpa sebarang panduan. Muraqabah merupakan jalan penyucian semua Para Nabi dan Rasul 'Alaihimus Solatu Wassalam yang telah menghadapi kesukaran dalam menyampaikan seruan Dakwah peringatan dari Allah  kepada kaum mereka yang tidak mahu mengikuti perintah penyucian Ruhani. Menerusi Muraqabah, seseorang Salik dapat sentiasa kembali kepada Allah  pada setiap masa atau tempat dengan kesedaran bahawa dirinya tidak berdaya dan faqir serta mengaku tentang pertemuan peribadi denganNya berdasarkan keperluan Ruhani mereka.

Mereka juga dapat merasakan pengawasan yang berterusan oleh Allah  sementara mereka sedang mengawasi alam dalam diri mereka sendiri dan mengelakkan sebarang ingatan apa pun yang selain dariNya. Mereka tuli terhadap semua suara-suara yang tidak berkaitan dengan Allah . Mereka memujiNya atas segala Keindahan dan KeagunganNya serta menganggap sebagai tidak berguna sesuatu yang tidak peduli dengan ZatNya.

Jika mata seseorang tidak ingat bahawa keupayaannya untuk melihat, telinganya untuk mendengar dan lidahnya untuk berucap, maka bagaimanakah anggota-anggota pancaindera ini akan dapat dipergunakan selain sebagai serpihan daging pada badan? Hadhrat Maulana Jalaluddin Rumi  berkata:

"Allah  menggambarkan dirinya sebagai Yang Maha Melihat dalam rangka untuk memperingatkan kamu dalam melawan kejahatan, Dia menggambarkan diriNya sebagai Yang Maha Mendengar lalu menegur kamu dan tidak mengatakan apa-apa yang buruk, dan Dia menggambarkan diriNya sebagai Yang Maha Mengetahui untuk memberitahu kamu bahawa Dia mengetahui tentang kamu dan kerana untuk menasihati kamu supaya berwaspada terhadap fikiran dan pertimbangan yang buruk."

Hadhrat Maulana Jalaluddin Rumi  menganggap pengawasan diri sebagai paparan melindungi diri dari emosi, fikiran, keghairahan dan tindakan yang jahat serta menganggap itulah cara yang paling selamat untuk memperhatikan hak-hak Allah .

Tiada ulasan:

Catat Ulasan