Isnin, 19 September 2011

Murasalat Khwajah Ahrar [292(296)]






SURAT 292(296)

TRANSLITERASI FARSI

Ba'd az rafa' niyaz 'ardhzah dashat aankeh guman aan ast keh shayad keh basabab idhztirar makhdum zadgan sabar natawanand kard tashwish Muslimin tarfain shawad iltimas himmati mikunim keh makhdum zadgan az aan hadhzrat ri'ayati yaband agar himmati darin bab masruf shawad yaqin ast keh khayri 'azhim ast bina barin hikayati guftah shudah bud ta chigunah guftah bashim shayad khilafi nabudah bashad in mardam qawiy idhztirari darand az ghayat khabarha waqi' mi shawad keh amtsali ma faqiran hikayati migoyim. Wassalam.


Al-Faqir 'Ubaidullah

TERJEMAHAN MELAYU

Sesudah pernyataan permohonan doa, permohonan adalah seperti berikut, iaitu telah disyaki bahawa oleh disebabkan kegawatan yang berlaku, para putera raja tidak mampu untuk bersabar dan orang-orang Muslim di kedua-dua belah pihak sedang menghadapi gangguan. Kami sedang mengenakan tekanan sebagai usaha supaya para putera memberikan perhatian kepada Tuanku yang mulia. Seandainya usaha kamu juga mungkin dapat diperbelanjakan dalam tujuan ini, adalah pasti bahawa ianya akan menjadi suatu keberkatan yang besar. Untuk maksud ini, sebuah hikayat pernah diceriterakan seolah-olah daku yang pernah menceritakannya, mungkin ianya tidak kontroversi. Orang-orang ini menghadapi masaalah yang teruk dan dari lebihan laporan yang diterima seolah-olah Para Faqir seperti diriku sedang menyatakan hikayat. Salam sejahtera.

Al-Faqir 'Ubaidullah

PENJELASAN

Hadhrat Khwajah 'Ubaidullah Ahrar Rahmatullah 'Alaih ternyata tahu bahawa para putera raja akan kehilangan sabar dalam menjalani proses perdamaian dan beliau berusaha cuba untuk menggagalkan pencerobohan yang berterusan pada pihak mereka. Dalam kebanyakan surat-surat yang dituliskannya berkaitan dengan rundingan perdamaian, beliau ada menyatakan tentang kerisauannya terhadap penyebaran cerita-cerita bohong dan khabar angin.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan